زمینه چپ

گوگل کیورد پلنر چیست؟ (آموزش Keyword Planner)

فهرست عناوین

[ad_1]

ممکن است شما به‌دنبالِ کلمات کلیدی مناسب برای افزایش ترافیک وب‌سایت خود باشید. شاید هم از آن دسته افرادی باشید که به پیش‌بینی هزینه‌های گوگل ادز علاقه دارند. برای هدف‌گرفتن مرتبط‌ترین کلمه‌های کلیدی باید بدانید گوگل کیورد پلنر چیست و چه کمکی به شما می‌کند. 

برای اینکه بتوانید مخاطب را از موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت خود بکشانید، باید بدانید که او از چه عبارتی و با چه نیتی استفاده می‌کند. کیورد پلنر یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند گوگل است که با کمک آن به دنیایی از کلمه‌های کلیدی متنوع و مرتبط با کسب‌و‌کارتان دست پیدا می‌کنید. با این حال، اگر با محیط آن آشنا نباشید، ممکن است کار با آن کمی گیج‌کننده به‌ نظر برسد.  

ما در این مقاله قرار است به شما بگوییم که گوگل کیورد پلنر چیست، چه کمکی به شما می‌کند و چگونه از آن می‌توانید بهره ببرید. در ادامه با سایت ما همراه شوید.

 

ابزار گوگل کیورد پلنر چیست؟

گوگل کیورد پلنر را برای کشف کلمات کلیدی مهم و یافتن داده‌های مختلف مانند حجم جستجو، میزان رقابت و قیمت هر کلیک برای هر کلمه کلیدی طراحی کرده است.  این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید تحقیق کلمات کلیدی خود را به بهترین شکل انجام دهید. میزان ترافیکی که می‌توانید از موتورهای جستجو به سمت خود بکشانید، به نتیجهٔ این تحقیق بستگی دارد. 

از طرفی، کیورد پلنر گوگل به شما این امکان را می‌دهد که از بودجهٔ تبلیغات گوگل ادز خود بهتر از قبل بهره ببرید. هدف گوگل از طراحی این ابزار تسهیل فرآیند اجرای کمپین‌‌های شبکه سرچ (جست‌وجو) بوده است. این ابزار رایگان به شما اجازه می‌دهد تا نه‌تنها کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا کنید، بلکه حجم جست‌وجوی ماهانه و هزینه‌های هدف‌گیری آن‌ها را هم تخمین بزنید.

 

کاربرد کیورد پلنر

با این تفاصیل، می‌توان گفت کیورد پلنر گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا بتوانید: 

  • کلمه‌های کلیدی جدید و مرتبط  را کشف کنید؛
  • حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی  را مشاهده کنید؛
  • متوسط جست‌وجوی ماهانه هر کلمه‌ کلیدی را بر اساس دستگاه کاربر و موقعیت مکانی‌ او تجزیه‌وتحلیل کنید؛
  • هزینه‌های تبلیغات در صفحهٔ نتایج جست‌وجو را تعیین کنید؛
  • از رقبای خود ایده بگیرید؛
  • کمپین‌های تبلیغاتی اثربخشی ایجاد کنید.

به‌عنوان مثال، کافی است به این ابزار بگویید که به کلمه‌های کلیدی مرتبط با «شلوار مردانه» نیاز دارم. چند ثانیه بیشتر طول نخواهد کشید که لیستی از کلمه‌های مختلف را در اختیار شما بگذارد. در بخش‌های بعدی خواهید دید که چگونه می‌توان از ویژگی‌های این ابزار بهره برد.  

مثال از یک کلمه کلیدی

 

چگونه به کیورد پلنر گوگل ادز دسترسی پیدا کنیم؟

شما در بخش قبلی متوجه شدید گوگل کیورد پلنر چیست و چه کمکی به شما می‌کند. برای اینکه بتوانید از امکانات آن برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید، به اکانت گوگل ادز نیاز دارید. از این رو، ابتدا به صفحهٔ گوگل ادز بروید و روی «Start Now» کلیک کنید. سپس مشخصات اکانت گوگل خود را در مرحلهٔ بعدی وارد کنید و روی «Sign In» کلیک کنید. 

 

ساخت اکانت در گوگل ادز

 

گوگل ادز در مرحلهٔ بعد از شما می‌خواهد تا کمپین خود را ایجاد کنید. از آنجایی که شما در حال حاضر نمی‌خواهید برای تبلیغات پولی خرج کنید، می‌توانید روی «Create an account without a campaign» کلیک کنید تا از این مرحله رد شوید. 

 

اکانت گوگل ادز

 

پس از آن، بدون اینکه چیزی را تغییر دهید روی «SUBMIT» کلیک کنید. نگران نباشید؛ شما به گوگل ادز گفته‌اید که نمی‌خواهید کمپینی اجرا کنید. 

 

ثبت نام در گوگل ادز

 

اگر تمام مراحل را به‌درستی طی کرده باشید، باید تصویر زیر را مشاهده کنید. روی «Explore Your Account» کلیک کنید تا وارد پنل گوگل ادز شوید. 

 

مرحله نهایی ساخت اکانت گوگل ادز

 

برای دسترسی به ابزار گوگل کیورد پلنر باید روی گزینهٔ «Tools & Settings» در بالای پنل کلیک کنید تا یک منوی کشویی باز شود و سپس گزینهٔ «Keyword Planner» را در بخش «PLANNING» انتخاب کنید.  

 

انتخاب کیورد پلنر

 

تبریک می‌گوییم! شما نیمی از راه را با موفقیت پشت سر گذاشتید و حالا دیگر تنها کافی است کلمه‌های کلیدی خود را با این ابزار کشف کنید. با ما در بخش بعدی همراه شوید تا چگونگی کار با کیورد پلنر گوگل را بررسی کنیم.

 

آموزش استفاده از کیورد پلنر

شما پس از ورود به کیورد پلنر با دو گزینهٔ «Discover new keywords» و «Get search volume and forecasts» مواجه می‌شوید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا کلمه‌های کلیدی خود را به دو شیوهٔ متفاوت پیدا کنید. ما در این بخش ابتدا این دو گزینه را بررسی می‌کنیم و سپس نگاهی به چگونگی پیش‌بینی هزینه‌های کمپین و انتخاب کلمه‌های کلیدی هدف می‌اندازیم. 

 

آموزش استفاده از کیورد پلنر

Discover new keywords

آیا نمی‌دانید مخاطبتان از چه کلمه‌های کلیدی خاصی برای جست‌وجو استفاده می‌کند؟ هیچ ایده‌ای دربارهٔ کلمه‌های کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان ندارید؟ نگران نباشید؛ این بخش از کیورد پلنر گوگل برای حل این مشکل طراحی شده است. پس از اینکه گزینهٔ «Discover new keywords» را انتخاب کردید با دو بخش «Start with Keywords» و «Start with a Website» روبرو می‌شوید. 

 

Discover new keywords

 

در قسمت «Start with Keywords» می‌توانید کلمه‌ها یا عبارت‌های مختلفی را برای یافتن کلمه‌های کلیدی وارد کنید. شما اجازه دارید حداکثر از ۱۰ کلمه یا عبارت کلیدی در این بخش استفاده کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ما از عبارت‌های مختلفی مانند «ساعت هوشمند ارزان» و «نحوهٔ نگهداری از ساعت هوشمند» استفاده کرده‌ایم.  

 

انتخاب کلمه کلیدی

 

به خاطر داشته باشید که زبان و موقعیت مکانی باید مطابق عکس بالا به‌ترتیب «Persian» و «All location» باشد. در انتها، روی گزینهٔ «Get Results» کلیک کنید تا کیورد پلنر کلمه‌های کلیدی مختلفی را در اختیار شما بگذارد. به‌عنوان مثال، وقتی «ساعت هوشمند» را به‌عنوان سرچ ترم (عبارت جست‌وجو) وارد کردیم، این ابزار ۳۰۳۵ کلمه کلیدی را به ما نشان داد. 

 

نتایج جستجو در کیورد پلنر

 

شما همچنین می‌توانید از بخش «Start with a Website» وارد عمل شوید و از آدرس وب‌سایت خودتان یا رقیبتان برای یافتن کلمه‌های کلیدی استفاده کنید. کیورد پلنر گوگل از آدرسی که در این بخش وارد می‌کنید به‌عنوان منبع استفاده می‌کند تا بتواند عبارت‌های مرتبط را به نمایش بگذارد. 

 

استفاده از آدرس سایت برای یافتن کلمات کلیدی

 

پس از اینکه روی گزینه «Get Results» کلیک کنید با کلمه‌های کلیدی مختلف و مرتبطی با آدرس سایتی که وارد کرده‌اید، روبرو می‌شوید. همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، اطلاعات ۱۴۸۰ کلمه کلیدی مرتبط با آدرس سایت ما را کیورد پلنر به ما ارائه کرده است.

 

نتایج کلمات کلیدی مرتبط با سایت

 

از این قسمت ابزار گوگل کیورد پلنر می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل سایت رقبای خود استفاده کنید تا بتوانید از آن‌ها ایده بگیرید. فقط کافی است آدرس وب‌سایت آن‌ها را وارد کنید و کلمه‌های کلیدی خاصی را که روی آن‌ها کار می‌کنند، ببینید.

 

Get Search Volume and Forecasts

بیایید تا در این بخش با یکدیگر از مسیر دیگری برای یافتن کلمه‌های کلیدی اقدام کنیم. شما برای شروع ابتدا باید گزینهٔ «Get search volume and forecasts» را انتخاب کنید. 

 

volume and forecasts

 

سپس باید کلمه‌ها یا عبارت‌های کلیدی خود را در باکسی که در تصویر مشاهده می‌کنید، وارد کنید. شما می‌توانید  کلمه‌های کلیدی را با کمک Enter یا ویرگول از یکدیگر جدا کنید. پس از انتخاب کلمه‌های کلیدی روی «GET STARTED» کلیک کنید. 

 

وارد کردن عبارت یا کلمه کلیدی

 

اگر به تصویر زیر دقت کنید، متوجه خواهید شد که این قسمت از ابزار گوگل کیورد پلنر چه تفاوتی با «Discover new keywords» دارد. در اینجا دیگر خبری از کلمه‌های پیشنهادی نیست؛ شما تنها حجم جست‌وجوی ماهانه و همچنین قیمت هر کلیک کلمه‌هایتان را مشاهده می‌کنید. به همین خاطر، از این ویژگی تنها زمانی استفاده کنید که فهرست کاملی از کلمه‌ها و عبارت‌های کلیدی از قبل تهیه کرده باشید.

 

نتایج جستجوی عبارت کلیدی

نحوهٔ استفاده از قیمت و میزان سرچ پیشنهادی گوگل کیورد پلنر

شما می‌توانید تعدادی از ۷۷ کلمه‌ کلیدی مرتبط با «تبلیغات گوگل ادز» را در عکس زیر مشاهده کنید. کیورد پلنر اطلاعات مختلفی دربارهٔ هر کلمه کلیدی به شما ارائه می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان متوسط جست‌وجوی ماهانه، میزان رقابت و قیمت هر کلیک اشاره کرد. 

 

میزان متوسط جستجوی ماهانه

 

گوگل میزان جست‌وجوی ماهانه را به‌صورت نسبی ارائه می‌کند. شما در واقع نمی‌دانید که بین دو کلمه با میزان متوسط جست‌وجوی ماهانه ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ چه تفاوتی وجود دارد. با این حال، شما می‌توانید بفهمید کدام‌یک از کلمه‌های کلیدی انتخاب بهتری است. 

به‌عنوان مثال، «تبلیغات گوگل ادز» در بهترین حالت بین ۱۰ تا ۱۰۰ بار در ماه جست‌وجو می‌شود؛ ولی با «تبلیغات در گوگل» یا «تبلیغات گوگل» شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت. شواهد حاکی از آن است که اعداد و ارقام در زبان فارسی در بیشتر موارد کمتر از واقعیت است. با این حال، شما می‌توانید متوجه شوید که بهتر است چه کلمه یا عبارتی را در تبلیغات خود هدف بگیرید. 

کیورد پلنر گوگل همچنین بالاترین و پایین‌ترین قیمتی را در اختیار شما می‌گذارد که تبلیغ‌دهندگان حاضرند برای قرار گرفتن در بالای صفحهٔ نتایج جست‌وجو پرداخت کنند. به عبارت دیگر، شما با کمک این ابزار می‌فهمید که کدام عبارت‌ها و کلمه‌ها خواهان بیشتری دارند. صاحبان کسب‌وکار بی‌شک برای کلمه‌هایی بیشتر پول می‌دهند که تبدیل بیشتری برای آن‌ها به دنبال داشته باشند.  

 

نتایج قیمت کلمات کلیدی

 

شما می‌توانید کلمه‌های کلیدی را از زیاد به کم یا از کم به زیاد مرتب کنید تا به‌ترتیب به بهترین کلمه‌های کلیدی برای اهداف تجاری و غیرتجاری دست پیدا کنید. 

 

مرتب کردن کلمات کلیدی از زیاد به کم

پیش‌بینی عملکرد کلمات کلیدی در بخش Forecast

شما دیگر می‌دانید گوگل کیورد پلنر چیست و چگونه می‌توان با کمک آن تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد؛ ولی ما در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که این ابزار به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های تبلیغات در گوگل را تا حدودی پیش‌بینی کنید. به همین خاطر، ما چگونگی پیش‌بینی عملکرد کلمات کلیدی را در این بخش به شما یاد می‌دهیم. 

ابتدا باید کلمه‌های کلیدی مورد نظر خود را برای کمپینتان انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یک نوار آبی‌رنگ در بالای صفحه ظاهر می‌شود که در آنجا باید روی «Add keywords to create plan» کلیک کنید.  

شما همچنین می‌توانید مدلی را که می‌خواهید کلمه‌ها با سرچ ترم کاربر تطبیق داده شوند، انتخاب کنید. ما در «راهنمای انتخاب انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز» دربارهٔ این موضوع صحبت کرده‌ایم که گوگل ادز چگونه کلمه‌های کلیدی را با سرچ ترم کاربر تطبیق می‌دهد. 

 

تطبیق کلمات کلیدی با سرچ ترم توسط گوگل ادز

 

از میان گزینه‌های نوار خاکستری‌ سمت چپ پنل روی «Forecast» کلیک کنید. گوگل کیورد پلنر در این بخش تعداد کل کلیک‌ها، ایمپرشن، هزینهٔ کلی کمپین، نرخ کلیک و میانگین هزینه به‌ازای هر کلیک را برای ۳۰ روز آینده پیش‌بینی می‌کند. 

 

پیش بینی قیمت توسط گوگل ادز

 

جا دارد که به دو نکته اشاره کنیم: 

  • منظور از ایمپرشن تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما در صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود. مهم نیست که کاربر آن را ببیند یا قبل از دیدن تبلیغ شما از صفحهٔ نتایج خارج شود.  
  • اعداد و ارقامی که کیورد پلنر در این بخش به شما نشان می‌دهد دقیق نیستند؛ زیرا قیمت هر کلیک در گوگل ادز به عوامل مختلفی بستگی دارد و در لحظه محاسبه می‌شود.  

شما همچنین می‌توانید روی «Add conversion metrics» کلیک کنید و نرخ تبدیل خود را وارد کنید تا متوجه شوید با بودجهٔ روزانهٔ احتمالی چه تعداد از کلیک‌ها به فروش تبدیل می‌شوند. علاوه بر این، کیورد پلنر به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام اعداد و ارقام بالا را برای هر کلمهٔ کلیدی جداگانه بررسی کنید. 

 

بررسی اعداد و ارقام برای هر کلمه کلیدی

 

انتخاب کلمه‌های کلیدی بر اساس موقعیت مکانی و دستگاه کاربر

شما امروزه دیگر نمی‌توانید به دستگاهی که کاربر از آن برای یافتن راه‌حلی برای مشکل خود استفاده می‌کند، بی‌توجه باشید. اغلب افراد این روزها از دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ برای گشت‌وگذار در اینترنت استفاده می‌کنند. ممکن است مخاطبِ هدف شما هنگامی که در محل کار مشغول استراحت است، برای تحقیق دربارهٔ مشکل خود به‌ سراغ گوگل برود. 

شما تا اینجای کار به‌خوبی توانسته‌اید مخاطب خود را درک کنید و متوجه شوید از چه طریقی می‌توانید او را به سمت سایتتان بکشانید. شما همچنین می‌توانید به بررسی دستگاه‌ها و موقعیت مکانی آن‌ها هم بپردازید. با این حال، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی متاسفانه نمی‌تواند دردی از کاربران ایرانی دوا کند. 

کیورد پلنر این اطلاعات را در بخش «Forecast» به شما ارائه می‌کند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که دستگاه‌های موبایل بیشترین تعداد کلیک و ایمپرشن احتمالی را به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش ضرورت توجه به کاربران موبایل را گوشزد می‌کند. 

 

 اطلاعات در بخش forecast

 

قدر کیورد پلنر را بدانید

حال که دیگر می‌دانید گوگل کیورد پلنر چیست، از‌ آن برای انجام‌دادن تحقیق کلمات کلیدی و همچنین پیش‌بینی هزینه‌های تبلیغات در صفحهٔ نتایج گوگل استفاده کنید. تحقیق کلمات کلیدی سنگ زیربنای تمام فعالیت‌های شما از جمله بازاریابی محتوایی و تبلیغات در گوگل ادز است. فراموش نکنید که بار کج به منزل نمی‌رسد؛ شما باید سعی کنید خشت اول را کج نگذارید.

ممکن است تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری در ابتدا کمی دشوار باشد؛ ولی کمی به خودتان زمان بدهید تا روی غلتک بیفتید. کم‌کم دستتان می‌آید که از هر کلمه‌ای بهتر است برای رسیدن به چه هدفی استفاده کنید. آیا چیزی از قلم افتاده است؟ سوالات و مشکلات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

 

منابع:  

BACKLINKO | STEWARTGAULD | MonsterInsights | ahrefs | RaddInteractive 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

[ad_2]

Source link

جواد عباس پور
جواد عباس پور

در سال 1385 و پس اخذ مهندسی نرم افزار مجموعه دهکده دانش و فناوری را تاسیس نمودم تجربه های بسیاری در زمینه برنامه نویسی، طراحی وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ کسب کردم و پروژه های فراوانی در زمینه های متعدد انجام دادم، سپس با انگیزه مشاوره در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار فارغ التحصیل شدم. اکنون علاوه بر حوزه فناوری اطلاعات در امور مشاوره، آموزش، تدریس و پژوهش نیز فعالیت های مستمر دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *