زمینه چپ

صرافی ارز دیجیتال — کدام صرافی آنلاین ارز دیجیتال برای ایرانیان بهتر است؟

فهرست عناوین

[ad_1]

با رشد روزافزون بازار ارزهای دیجیتال، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار به شدت افزایش یافته است. برای شروع فعالیت در این بازار، باید از صرافی‌های معتبر به منظور تبدیل پول فیات به ارزهای دیجیتال و برعکس استفاده کنید. اما یک صرافی ارز دیجیتال معتبر چه ویژگی‌هایی دارد و ایرانیان از کدام صرافی آنلاین ارز دیجیتال می‌توانند برای ترید استفاده کنند. در این مقاله، ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن بررسی می‌شود سپس، گام به گام نکات مربوط به خرید ارز دیجیتال در صرافی‌‌های ایرانی، خارجی و صرافی‌های غیرمتمرکز بررسی می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

«صرافی ارز دیجیتال» (Crypto Exchange) پلتفرمی است که در آن ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شود. در صرافی‌ ارز دیجیتال می‌توان با پول فیات رایج، رمزارزهای مختلف را خرید یا آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد. علاوه بر این، شما می‌توانید رمزارزهای خود را بفروشید و دارایی‌های خود را به ارز فیات تبدیل کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند امکان معامله ارزها را به روش‌های مختلفی مانند «اسپات» و «فیوچرز» برای کاربران خود فراهم کنند.

امروزه هزاران صرافی رمزارز در سرتاسر دنیا وجود دارد که هرکدام، به عنوان واسطه بین معامله‌گران عمل می‌کند. همین مساله، انتخاب صرافی ارز دیجیتال را برای کاربران سخت کرده است. به دلیل مشکلات دسترسی به صرافی‌های بین‌المللی در ایران، انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب برای ایرانیان از اهمیت دو چندان برخوردار است. در ادامه، ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال مناسب را بررسی می‌کنیم و پس از آن نکات مهم خرید ارز دیجیتال برای ایرانیان را آموزش خواهیم داد.

ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال خوب

به منظور انتخاب یک صرافی خوب برای ترید و معامله‌گری ارزهای دیجیتال، کاربران باید ویژگی‌های مختلفی را در مورد صرافی‌ها بررسی کنند. ممکن است با توجه به شرایط محل زندگی، کار در بسیاری از صرافی‌ها برای شما ممکن نباشد یا این‌که صرافی، ارزهای مورد نظر شما را در لیست ارزهای خود نداشته باشد.

برخی از این صرافی‌ها ممکن است از نظر تامین ایمنی نیز شرایط لازم را نداشته باشند. بنابراین، بهتر است قبل از شروع فعالیت، اطلاعات لازم را در مورد صرافی‌‌های ارز دیجیتال پیدا کرده و مناسب‌ترین گزینه را بر فعالیت انتخاب کنید.به طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های یک صرافی خوب را می‌توان تحت عنوان‌های زیر بررسی کرد.

  • امکان دسترسی به صرافی
  • تامین امنیت دارایی‌ها
  • توجه به شیوه انجام خرید و فروش
  • تعداد رمزارزهای موجود در صرافی
  • ساختار هزینه‌های صرافی ارز دیجیتال
  • حجم نقدینگی
  • رابط و تجربه کاربری
  • امکانات معاملاتی صرافی
  • اطلاعات مالیاتی
  • سایر امکانات صرافی ارز دیجیتال

در ادامه، هر کدام از ویژگی‌های یک صرافی رمزارز خوب را به صورت جزئی بررسی می‌کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست

دسترسی به صرافی

اولین نکته در انتخاب یک صرافی مناسب، بررسی امکان دسترسی به آن از محل زندگی است. برخی از کشورها مثل «چین»، فعالیت شهروندان خود را در صرافی ارز دیجیتال ممنوع کرده‌اند. بسیاری از صرافی‌ها نیز، فعالیت‌ در بستر خود را برای کاربران برخی از کشورها ممنوع کرده‌اند. به عنوان مثال، فعالیت در صرافی ارز دیجیتال «بایننس» برای ایرانیان ممنوع است. در سال‌های گذشته برای فعالیت در بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی نیازی به احراز هویت نبود اما با بالا رفتن ارزش بازار ارزهای دیجیتال، سخت‌گیری‌ها در این حوزه نیز افزایش یافته است.

امروزه بیشتر صرافی‌های بین‌المللی و صرافی‌های داخلی، نیاز به احراز هویت دارند. به این دلیل استفاده از فیلترشکن و تغییر آی‌پی نیز برای فعالیت در صرافی‌هایی مثل بایننس، امکان پذیر نیست. تنها، «صرافی‌های غیرمتمرکز» هستند که نیازی به احراز هویت ندارند. به همین دلیل، امن‌ترین نوع صرافی برای کشورهایی که در زمینه تبادلات مالی در سطح جهانی دچار مشکل هستند، استفاده از این صرافی‌ها است. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به محدودیت‌های جغرافیایی یا ارزهای فیات قابل استفاده در صرافی‌های مختلف را از سایت‌های آن‌ها به دست آورید.

یکی از وظایف اصلی تحلیلگران در بازارهای مالی، تحلیل روند بازار است. با تشخیص درست روند، اشخاص می‌توانند معاملات سوددهی داشته باشند. به دلیل اهمیت این موضوع، «سایت» فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی ار تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

امنیت دارایی‌ها

امنیت در برابر هک شدن و از دست رفتن دارایی افراد، یک عامل بسیار مهم در انتخاب صرافی رمزارز است. در مورد بحث امنیت دو مبحث «بیمه دارایی‌ها» و «روش‌های نرم‌افزاری افزایش امنیت» مطرح است. با توجه به این‌که در حال حاضر، دولت‌ها خود را پشتوانه مالی ارزهای دیجیتال و مسول آن‌ها نمی‌دانند، بحث بیمه ارزهای دیجیتال همانند پول‌ها و دارایی‌های بانکی وجود ندارد. اما برخی از صرافی‌ها، دارایی‌های موجود در سیستم‌های ذخیره و نگهداری گرم یا سرد خود را بیمه می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال «کوین‌بیس» (Coinbase) یکی از صرافی‌های معتبر آمریکایی است که سیاست بیمه 255 میلیون دلاری دارد. این به این معنی است که اگر دارایی‌های کوین‌بیس هک شود، دارندگان ارز دیجیتال تا سقف 255 میلیون دلار بیمه خواهند بود. در مقابل، بسیاری از صرافی‌های دیگر تمرکز خود را بر روی امن کردن فعالیت در بستر خود قرار داده‌اند. به عنوان مثال صرافی ارز دیجیتال «کراکن» (Kraken)، شیوه‌های امنیتی متفاوتی برای حساب‌ها طراحی کرده که افراد با رعایت آن‌ها، می‌توانند تا حدودی از بابت امنیت دارایی‌های خود مطمئن شوند.

اگرچه در حالت کلی توصیه می‌شود ارزهای دیجیتال خود را بر روی کیف پول صرافی نگه ندارید، اما در هر حال، تامین امنیت صرافی حتی در حالتی که شما فقط می‌خواهید ارز را بخرید و به کیف پول ارزهای دیجیتال خود منتقل کنید، یک نیاز اساسی است. با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، این مساله جدی‌تر هم می‌شود چرا که تعداد حملات به این سیستم‌ها زیاد خواهد شد. در سال «2020» بیش از «28» حمله به صرافی‌های مختلف ترتیب داده شد که در بزرگترین آن‌ها، بیش از 200 میلیون دلار از صرافی ارز دیجیتال سنگاپوری «کوکوین» (Kucoin) به سرقت رفت.

هک کردن «کیف پول‌های سرد و آفلاین» (Cold Wallet) کار به مراتب سخت‌تری نست به «کیف پول‌های گرم و آنلاین» (Hot Wallet) است. اما صرافی‌ها برای تسهیل فعالیت کاربران، حتما باید مقداری از دارایی‌های خود را در کیف‌ پول‌های گرم نگهداری کنند. توجه به درصد دارایی‌های نگهداری شده در هر کدام از این کیف پول‌ها، می‌تواند تا حدودی امن بودن دارایی‌ها در آن صرافی را نشان دهد. به عنوان مثال، «98» درصد ارزها در صرافی کوین‌بیس در کیف پول‌های آفلاین نگهداری می‌شوند که نشان از امنیت بالای دارایی‌ها در این صرافی است.

علاوه بر این، بررسی روش‌های عمومی تامین امنیت در فضای آنلاین می‌تواند تا حدودی امنیت صرافی‌ها را مشخص کند. به عنوان مثال یک راه حل عمومی استفاده از «احراز هویت دو مرحله‌ای» (two-factor authentication) است. در این روش شما علاوه بر استفاده از نام کاربری و رمز عبور، از یک روش دیگر برای تایید هویت خود استفاده می‌کنید. این کار را می‌توان با دریافت پیامک، استفاده از برنامه تایید هویت گوگل یا سایر روش‌ها انجام داد.

معمولا صرافی‌های با تعداد کاربران زیاد و معروف، از نظر امنیتی قوی‌تر هستند و سایر صرافی‌ها کمتر اطلاعات مربوط به تامین امنیت خود را به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، بررسی امنیت آن‌ها نیز سخت است. در مورد صرافی‌های داخلی نیز تمام این مسائل مطرح هستند. با توجه به این که فعالیت صرافی‌های داخلی قانونی نیست (البته در حال حاضر غیرقانونی هم نیست ) بنابراین، دارایی‌ها در آن بیمه نیستند و از طرفی بررسی امنیت آن‌ها نیز سخت‌تر است. در هر حال، بسیاری از این صرافی‌ها از روش‌های عمومی تامین امنیت استفاده می‌کنند و از این جهت قابل قبول هستند.

امنیت صرافی ارز دیجیتال

نحوه انجام خرید و فروش

در بین پلتفرم‌های مختلف صرافی، نحوه خرید و فروش متفاوت است. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال از انتقال پول از بانک‌ها پشتیبانی می‌کنند. در برخی دیگر، امکان خرید و فروش با استفاده از پی‌پال، کارت‌های اعتباری و سایر کارت‌ها وجود دارد. برخی از صرافی‌ها نیز، تنها از خرید و فروش به وسیله ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، برای فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز تنها از رمزارزها می‌توان استفاده کرد.

برخی از صرافی‌های بین‌المللی از ارزهای فیات مختلف مثل «دلار» و «یورو» برای خرید ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. در صرافی‌های هر کشور، این امکان با پرداخت هزینه به وسیله ارزهای ملی نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما در صرافی‌های ایرانی، می‌توانید با استفاده از حساب ریالی خود، ارز دیجیتال خرید و فروش کنید.با توجه به اینکه امکان دسترسی به کارت‌های بین‌المللی بانکی برای ما وجود ندارد، این روش تنها راه ورود به بازار ارزهای دیجیتال است.

در هر حال، در صورتی که برای اولین بار به دنبال خرید رمزارز هستید، باید بتوانید پول فیات خود را به صرافی وارد کنید. در حال حاضر این کار تنها در صرافی‌های داخلی و برخی از صرافی‌های خارجی که به سیستم بانکی ایران وصل هستند، امکان پذیر است. صرافی «Topchange» یکی از این صرافی‌ها است که شما می‌توانید با احراز هویت، واریز ریالی داشته باشید و ریال خود را در بستر آن تبدیل به ارزهای دیجیتال کنید. البته فعالیت در این صرافی‌ها همواره ریسک از دست دادن دارایی‌ها را به دلیل مشکلات بانکی کشور دارد.

محدودیت‌های واریز و برداشت نیز یکی دیگر از مسایل مهم این بخش است. برخی از صرافی‌ها بسته به اطلاعات هویتی که شما در اختیار صرافی قرار داده‌اید، محدودیت‌های واریز و برداشت برای شما تعیین می‌کنند. بیشتر این محدودیت‌ها در سمت برداشت است. به عنوان مثال، در سطح یک کاربری ممکن است به شما اجازه برداشت حداکثر به اندازه دو بیت کوین در صرافی داده شود. برای مبالغ بیشتر، شما باید با ارائه اطلاعات بیشتر سطح کاربری خود را ارتقا دهید.

تعداد توکن‌ها و ارزهای موجود در صرافی

هر روزه ده‌ها ارز دیجیتال و توکن جدید روانه بازار می‌شود. هر صرافی ارز دیجیتالی، تنها از تعداد محدودی از این ارزها پشتیبانی می‌کند. ارزهای دیجیتال معروف مثل «بیت‌کوین»، «اتریوم»، «سولانا» و «کاردانو» معمولا در اکثر صرافی‌های بین‌المللی و داخلی قابل معامله هستند اما سایر توکن‌ها و آلتکوین‌ها معمولا در تمامی صرافی‌ها لیست نمی‌شوند. اگرچه وجود تعداد بیشتری رمزارز در یک صرافی، می‌تواند معامله آن‌ها را برای معامله‌گران ساده کند اما وجود تعداد زیادی ارز نشان می‌دهد که هیچ قانون محکمی برای تایید ارزها در آن صرافی وجود ندارد.

معمولا در صرافی‌های غیرمتمرکز، بیشتر توکن‌ها و ارزها قابل معامله هستند. با توجه به غیرمتمرکز بودن این صرافی‌ها، طبیعی است که توکن‌ها به راحتی در آن‌ها لیست شوند. بنابراین، قابل معامله بودن یک ارز در صرافی ارز دیجیتال به معنی معتبر بودن آن نیست. معمولا ارزهایی که در صرافی‌های بزرگ لیست می‌شوند، پروژه‌های قابل قبول‌تری هستند و شرایط اولیه با ارزش بودن را دارند. هرچه یک ارز دیجیتال در صرافی‌های بیشتری فهرست شده باشد آن ارز دیجیتال معتبرتر است اما هر صرافی که تعداد زیادی ارز را لیست کرده باشد معتبرتر نخواهد بود.

صرافی‌های داخلی در سال‌های قبل تنها از چند ارز دیجیتال بزرگ مثل بیت کوین، اتریوم، بایننس، تتر و لایت‌کوین پشتیبانی می‌کردند اما با توسعه بازار، ارزهای دیجیتال بیشتری به لیست آن‌ها اضافه شده است. امروزه برخی از صرافی‌های داخلی، خرید و فروش بیش از صد ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، در حال حاضر می‌توان بسیاری از ارزهای دیجیتال معتبر را به صورت مستقیم و از طریق صرافی‌های ایرانی خرید و فروش کرد.

توکن ارز دیجیتال

ساختار هزینه‌ها در صرافی ارز دیجیتال

درآمد صرافی‌های ارز دیجیتال از دریافت هزینه تراکنش‌ها است. شما در ازای هر معامله‌ای که انجام می‌دهید، مبلغی به صرافی جهت ایجاد بستر معاملات پرداخت می‌کنید. این عدد در صرافی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما نباید مبنای تصمیم‌گیری تنها هزینه تراکنش باشد. بسیاری از صرافی‌های بزرگ هزینه تراکنش بیشتری دارند اما دلیل این امر این است که هم امکانات بیشتری به کاربران می‌دهند و هم از امنیت بیشتری بهره می‌برند. در هر حال بین چند صرافی که موقعیت یکسانی دارند، انتخاب صرافی با هزینه تراکنش کمتر معقول‌تر خواهد بود.

صرافی که هزینه تراکنش‌ها در آن مشخص نیست، معتبر نیست. توجه کنید که هزینه تراکنش، برای پلتفرم‌های مختلف یک صرافی نیز متفاوت است. به عنوان مثال هزینه تراکنش در معاملات اسپات معمولا بیشتر از معاملات فیوچرز است، چرا که صرافی‌ها سود‌های بیشتری از لیکویید شدن افراد درمعاملات فیوچرز کسب می‌کنند. توجه داشته باشید، هزینه تراکنش ربطی به هزینه انتقال ارز دیجیتال در کیف پول ندارد و شما اگر بخواهید ارزهای خود را به کیف پول انتقال دهید، باید هزینه انتقال در شبکه بلاکچین را پرداخت کنید. این مبلغ صرف استخراج ارزهای دیجیتال جدید و تایید تراکنش‌ها می شود.

در صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز، هزینه تراکنش‌ها به افرادی که به عنوان بازارساز فعالیت می‌کنند تعلق می‌گیرد. شخص یا سازمان خاصی صاحب این صرافی‌ها نیست و هر کسی می‌تواند با به اشتراک‌گذاری ارزهای دیجیتال مختلف هزینه تراکنش‌ها را به عنوان سود کسب کنند. این روش، یکی از راه‌های کسب در آمد از ارزهای دیجیتال است. در صرافی‌های داخلی نیز هزینه تراکنش‌ها متفاوت و معمولا در سایت هر صرافی مشخص است.

صرافی‌ها برای کاهش هزینه تراکنش‌ها، معمولا راهکارهای متفاوتی دارند. یکی از این راهکارها استفاده از ارز دیجیتال خود صرافی است. به عنوان مثال در صورتی که شما از ارز دیجیتال بایننس برای پرداخت هزینه تراکنش‌های خود استفاده کنید، صرافی بایننس هزینه درصدی شما را کاهش خواهد داد. علاوه بر این، صرافی‌ها برای مبالغ مختلف نیز طرح‌های متفاوتی دارند. در این حالت، افرادی که حجم معاملاتی بالایی داشته باشند، هزینه کمتری بابت معاملات خود پرداخت می‌کنند.

حجم نقدینگی صرافی ارز دیجیتال

یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم در انتخاب صرافی، حجم معاملات و نقدینگی در بستر صرافی است. اگر می‌خواهید در بستر یک صرافی به خرید، فروش یا معامله ارزهای دیجیتال بپردازید، باید حجم معاملات صرافی به‌گونه‌ای باشد که مطمئن باشید در هر زمان، شما قابلیت تبدیل دارایی‌های خود به پول نقد را دارید.

هر چقدر این نقدینگی در صرافی زیاد باشد، شما می‌توانید دارایی‌های خود را در قیمت‌های نزدیک به قیمت لحظه‌ای معامله کنید. معمولا صرافی‌های بزرگ و معتبر بیشترین حجم را بین صرافی‌ها دارند. اخیرا برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز نیز حجم مبادلات بسیار خوبی را به خود اختصاص داده‌‌اند.

توجه داشته باشید که حجم نقدینگی برای ارزهای مختلف نیز متفاوت است. اکثر نقدینگی بازار در صرافی‌ها، مربوط به ارزهای با ارزش بازار بالا است. بنابراین، بدون توجه به نقدینگی صرافی می‌توان گفت، مبادله ارزهای با ارزش بازار پایین با خطر نبود نقدینگی کافی روبه‌رو است.

در صرافی‌های داخلی نیز دو نوع صرافی برای خرید و فروش داریم. نوع اول صرافی‌های معاملاتی هستند که در آن‌ها کاربران به خرید و فروش ارز از یکدیگر می‌پردازند. در این مدل صرافی‌ها نقدینگی بسیار مهم است و در صورت تامین نشدن آن، کاربران ممکن است با ضررهای زیادی چه در خرید و چه در فروش روبه‌رو شوند.

نوع دوم صرافی‌ها، از خرید و فروش مستقیم استفاده می‌کنند. در این صرافی‌ها شما برای خرید و فروش دارایی‌های خود مستقیم از طریق صرافی و با قیمت مشخص شده از طرف آن، اقدام به معامله می‌کنید که در این حالت، حجم نقدینگی مطرح نیست.

تامین نقدینگی در صرافی

رابط و تجربه کاربری

برای موفقیت در ترید و سرمایه‌گذاری، شما باید بتوانید به راحتی ابزارهای مختلف ترید را در بسترهای معاملاتی صرافی پیدا و استفاده کنید. هر چقدر این بستر ساده‌تر و همه‌فهم‌تر باشد، افراد بیشتری از صرافی استفاده خواهند کرد. بنابراین، بهتر است قبل از فعالیت در صرافی، پلتفرم‌های آن را مشاهده و ارزیابی کنید. بسیاری از صرافی‌ها پلتفرم تحلیلی مناسب ندارند. به همین دلیل اکثر معامله‌گران تحلیل‌های خود را بر روی سایت‌های دیگری مثل «تریدینگ ویو» انجام می‌دهند.

نکته دیگری که در این بخش وجود دارد، بحث دسترسی به پلتفرم‌های صرافی در بسترهای مختلف مثل «وب»، «دسکتاپ»، «اندروید»، «مک» و «آی‌او‌اس» است. هرچقدر یک صرافی امکانات بیشتری در این زمینه ارائه کند، کاربران راحت‌تر می‌توانند به ترید و معامله ارزهای دیجیتال بپردازند. البته توصیه اکید به تریدرها، مخصوصا معامله‌گران ایرانی این است که تنها از نسخه وب و دسکتاپ صرافی‌ها استفاده کنند.

امکانات معاملاتی صرافی

یکی دیگر از ویژگی‌های صرافی خوب این است که ابزارهای معاملاتی بیشتری در اختیار کاربران بگذارد. برخی از صرافی‌ها تنها از معاملات «اسپات» پشتیبانی می‌کنند. در این حالت، شما تنها می‌توانید بدون اهرم ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید. این درحالی است که برخی دیگر از صرافی‌ها، امکان انجام معاملات «فیوچرز» (آتی) و همچنین معاملات «مارجین» را فراهم می‌کنند. در این صرافی‌ها شما می‌توانید علاوه بر معامله با اهرم‌های مختلف وارد موقعیت فروش شده و از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نیز درآمد کسب کنید.

برخی از صرافی‌ها، امکان «گذاشتن همزمان حد سود و حد ضرر» (OCO) را به کاربران خود نمی‌دهند. این مساله می‌تواند باعث ضرر شما شود. در این حالت، شما باید دائم به وضعیت بازار توجه کنید تا در قیمت مناسب، بتوانید ارزهای خود را بفروشید یا ارزهای جدید بخرید. بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز فعلا امکانات معاملات فیوچرز و تعیین حد سود و ضرر به صورت یکجا را ندارند. اخیرا صرافی غیرمتمرکز «dydx» امکان انجام معاملات فیوچزر را بر بستر خود فراهم کرده است.

صرافی‌های ایرانی، تنها از معاملات اسپات پشتیبانی می‌کنند. همین نوع معامله برای بیشتر تریدرهای بلند مدتی و سرمایه‌گذاران کافی است اما در صورتی که شما تریدر روزانه حرفه‌ای هستید، بهتر است از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خارجی که امکان انجام معاملات فیوچرز در آن‌ها وجود دارد استفاده کنید.

اطلاعات مالیاتی

با افزایش ارزش بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از کشورها به دنبال وضع قوانین برای دریافت مالیات از آن‌ها هستند. آمریکا، از جمله کشورهای پیشرو در این حوزه است که مالیات بر روی سود حاصل از ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها وضع کرده است. صرافی «رابین‌هود» با توجه به اینکه تنها بستری برای معاملات رمزارزها دارد و ارزهای داخل آن قابل انتقال به کیف پول نیست، اطلاعات خرید و فروش کاربران را دارد که می‌تواند به عنوان سند مالیاتی استفاده شود.

در حال حاضر بیشتر صرافی‌های معروف به دلیل اینکه امکان انتقال دارایی‌های کاربران به کیف پول خود را می‌دهند، امکان تعقیب تمام تراکنش‌های افراد را ندارند. همین مساله باعث پیچیدگی بحث اخذ مالیات از معاملات ارزهای دیجیتال شده است و فعلا راهکار جامعی برای آن ارائه نشده است. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، باید دید که اطلاعات مالیاتی به چه طریق قرار است جمع‌آوری شوند.

در کشور ما نیز در حال حاضر قانونی برای اخذ مالیات از معاملات ارزهای دیجیتال وجود ندارد. الزام صرافی‌ها به احراز هویت کاربران و ثبت حساب‌های بانکی و شماره تماس آن‌ها می‌تواند راه را برای وضع این قانون هموار کند. با توجه به اینکه برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و برعکس، نیاز به فعالیت در صرافی متمرکز ارز دیجیتال داخلی است، لذا امکان کسب اطلاعات از صرافی‌ها و اخذ مالیات نیز وجود خواهد داشت. اگرچه همچنان نحوه تشخیص سود یا ضرر کاربران مبهم است.

اخذ مالیات از کاربران ارزهای دیجیتال

سایر امکانات صرافی ارز دیجیتال

برخی از صرافی‌ها امکانات دیگری خارج از فضای معاملاتی برای کاربران خود فراهم می‌کنند. این امکانات به کاربران امکان آموزش ارز دیجیتال رایگان را فراهم می‌کند. به طور مثال آکادمی آموزشی صرافی بایننس، آموزش‌های رایگان و علمی مختلف در حوزه ارزهای دیجیتال منتشر می‌کند. صرافی کوین‌بیس، بخش آموزش ویدیویی دارد که در آن، علاوه بر دیدن فیلم آموزشی و یادگیری مطالب جدید، می‌توانید با پاسخ به سوالات مربوط به هر ویدیو کسب در‌آمد ارز ارزهای دیجیتال کنید.

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال امکانات دیگری مانند «استیکینگ» و «مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال» را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کنند. شما می‌توانید با قفل کردن دارایی‌های ارز دیجیتال خود به کسب درآمد و سود از بازار ارزهای دیجیتال بپردازید. صرافی بایننس، در این زمینه پیشتاز صرافی‌ها است و امکانات زیادی برای فعالیت کاربران خود ارائه می‌دهد.

مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها

در بخش قبلی، «10» ویژگی مهم و حیاتی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال را بررسی کردیم. در این بخش می‌خواهیم، مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی را برای ایرانی‌ها توضیح دهیم. خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور ما از آن جهت متفاوت است که دسترسی ما به کارت‌های بانکی و اعتباری بین‌المللی میسر نیست. بنابراین، در ابتدا نیاز است ما پول خود را تبدیل به دلار دیجیتال کنیم و سپس ارزهای دیجیتال خود را معامله کنیم. در نهایت، برای فروش نیز همین رویه باید طی شود. در ادامه مطلب، گام به گام فرآیند خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف را آموزش می‌دهیم.

گام اول: صرافی ارز دیجیتال داخلی

برای شروع کار در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا باید از صرافی داخلی برای تبدیل ریال خود به ارزهای دیجیتال معادل دلار استفاده کنید. منظور از ارزهای دیجیتال معادل دلار یا دلار دیجیتال، استیبل‌کوین‌هایی مانند «تتر» و «دای» هستند که به صورت توکن ارز دیجیتال در بسترهای مختلف وجود دارند و قیمت آن‌ها همواره ثابت است. به دلیل ثابت بودن قیمت این ارزها، توصیه می‌شود ابتدا ریال خود را به این ارزها تبدیل کنید، سپس از آن‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیگر استفاده کنید. معمولا بیشتر جفت‌های معاملاتی در صرافی‌های خارجی نیز بر مبنای استیبل‌کوین‌ها تعریف می‌شوند.

در صورتی که شما تنها به دنبال معامله ارزهای موجود در صرافی‌های ایرانی هستید، نیاز به خرید استیبل‌کوین ندارید. در این حالت، امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال مورد نظر و انتقال آن به کیف پول شخصی به طور مستقیم وجود دارد. موقع فروش نیز، به راحتی می‌توانید ارزها به صرافی ایرانی انتقال داده و به فروش برسانید. در این حالت، مشکلات مربوط به صرافی‌های خارجی را نیز نخواهید داشت. اما همچنان برخی از فعالان بازار به دنبال استفاده از صرافی‌های بین‌المللی هستتد. دلیل این اتفاق را می‌توان در عناوین زیر جستجو کرد.

  • نبود امکان معامله برای بسیاری از ارزهای دیجیتال
  • عدم دسترسی به معاملات فیوچرز و مارجین
  • نبود امکان تنظیم همزمان حد سود و حد ضرر
  • نقدینگی کم
  • ترس از هک شدن صرافی‌های ایرانی
  • ترس از کلاهبرداری به دلیل قانونی نبودن فعالیت صرافی‌ها
  • فرار از مالیات محتمل دولتی
صرافی ارز دیجیتال ایرانی

انواع صرافی‌های داخلی

صرافی‌های داخلی را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول، صرافی‌ ارز دیجیتال معاملاتی است. این صرافی‌ها، در واقع بستری برای انجام معاملات توسط کاربران فراهم کرده‌اند و خود صرافی، نقشی در معاملات ندارد. در این بستر‌ها ،امکان نگهداری ارزهای خریداری شده نیز وجود دارد که توصیه اکید، عدم انجام این کار است. نقدینگی برای فعالیت در این صرافی‌ها بسیار مهم است. بدون وجود نقدینگی مناسب، این صرافی‌ها کاربرد آنچنانی نخواهند داشت.  از جمله صرافی‌های ارز دیجیتال معروف در این حوزه می‌توان صرافی‌های «نوبیتکس»، «والکس» و «تبدیل» را نام برد.

نوع دوم صرافی‌های داخلی، صرافی‌های یک‌طرفه هستند. در این صرافی‌ها، خود صرافی خریدار و فروشنده ارزهای دیجیتال است. در این حالت، شما با مراجعه به سایت صرافی، ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و مقدار ارزی که می‌خواهید بخرید یا بفروشید را مشخص می‌کنید. قیمت انجام معامله و هزینه انتقال ارزهای دیجیتال به شما نمایش داده می‌شود. در صورت تایید، برای خرید آدرس کیف پول خود را به سایت رائه می‌کنید و برای فروش نیز به آدرس مشخص‌شده در سایت، ارز را ارسال می‌کنید و شناسه تراکنش آن را در قسمت مورد نظر سایت وارد می‌کنید.

قیمت ارزها در این صرافی‌ها از قیمت لحظه‌ای رمزارزها و قیمت دلار محاسبه می‌شود. در این صرافی‌ها، نقدینگی معنا ندارد و شما می‌توانید هر لحطه با قیمت مشخص شده، ارزهای دیجیتال خود را به فروش برسانید. صرافی‌های ارز دیجیتال «صرافی»، «رابکس» و «گراندکس» از جمله این نوع از صرافی‌ها هستند. توجه داشته باشید که تمامی صرافی‌های ایرانی، بدون مجوز قانونی فعالیت می‌کنند. بنابراین، در صورت هک شدن صرافی یا کلاهبرداری مدیران آن، پیگیری قانونی آن سخت خواهد بود. اسم صرافی‌ها تنها جهت آشنایی کاربران است و «سایت» هیچ توصیه‌ای به فعالیت در هیچ‌کدام از صرافی‌های داخلی، خارجی و غیرمتمرکز ندارد.

نحوه ثبت‌نام در صرافی‌های داخلی

هر یک از صرافی‌های ارز دیجیتال، مراحل ثبت نام خاص خود را دارند. اما در نهایت، این مراحل بسیار شبیه هم هستند. احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال داخلی به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به حضور شخص در محل صرافی نیست. مهم‌ترین اطلاعات در احزار هویت صرافی‌های ایرانی، شماره تماس و حساب بانکی است که هر دو باید به نام خود شخص باشد.

علاوه بر این دو مورد، ایمیل، اطلاعات شخصی و عکس از جمله دیگر موارد مورد نیاز برای احراز هویت است. معمولا صرافی‌ها برای تایید و تکمیل احراز هویت، از شما می‌خواهند که متنی را روی یگ برگه کاغذ بنویسید و کارت شناسایی خود را بر روی آن بچسبانید سپس، با در دست داشتن این برگه، متن را بخوانید و فیلم ضبط شده این فرآیند را به صرافی ارسال کنید. تصویر سایر مدارک مثل شناسنامه و کارت ملی نیز در قسمت مورد نظر باید آپلود شود.

پس از بارگذاری تمام مدارک و اطلاعات در سایت، پس از مدت زمان کوتاهی اگر اطلاعات شما مشکلی نداشت، ثبت نام تایید شده و شما قادر به استفاده از سایت صرافی ارز دیجیتال خواهید بود. لازم به ذکر است که برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی برای مبالغ کم سرمایه‌گذاری، نیاز به احراز هویت ندارند و شما می‌توانید ارزهای خود را بدون انجام احراز هویت از طریق این صرافی‌ها معامله کنید. تصویر زیر مراحل احراز هویت در یکی از صرافی‌های داخلی را نشان می‌هد.

احراز هویت صرافی ایرانی

گام دوم: صرافی ارز دیجیتال خارجی

در صورتی که تمایل به استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی دارید، پس از ثبت نام در صرافی داخلی باید در یکی از صرافی‌های خارجی ثبت نام کنید. توجه کنید که شما در هر حال برای تبدیل ریال خود به ارزهای دیجیتال به صرافی داخلی نیاز دارید، مگر اینکه دسترسی به کارت‌های بانکی بین‌المللی از طریق دوستان و آشنایان برای شما فراهم باشد.

صرافی‌های بین‌المللی ارز دیجیتال، صرافی‌های معاملاتی هستند که در خارج از مرزهای ایران فعالیت می‌کنند. با توجه به امکانات مختلفی که این صرافی‌ها در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند، بسیاری از حرفه‌ای‌های بازارهای مالی در این صرافی‌ها فعالیت می‌کنند. ایرانی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بسیاری از تریدرهای کوتاه مدتی، تمایل به معامله در این صرافی‌ها دارند. در این بین اما مشکلاتی وجود دارد که انتخاب صرافی مناسب برای ایرانیان را با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات، بحث مربوط به قوانین پولشویی است. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ و معتبر، فعالیت کاربران ایرانی را در سایت خود ممنوع کرده‌اند. با توجه به فشارهایی که آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی به صرافی‌ها وارد کرده‌اند، احراز هویت در این صرافی‌ها نیز اجباری شده است. بنابراین، امروزه حتی تغییر آی‌پی نیز نمی‌تواند مشکل فعالیت در این صرافی‌ها را حل کند. با توجه به این شرایط، بیشتر ایرانی‌ها به صرافی‌های خارجی کوچک‌تر و با نقدینگی و امکانات کمتر روی می‌آورند.

یک راه‌حل، ارائه اطلاعات دروغین به صرافی برای کار با مقادیر کم است. بسیاری از صرافی‌ها برای مبالغ کم احراز هویت جدی ندارند و شما می‌توانید با ارائه اطلاعات غلط و استفاده از فیلترشکن آی‌پی ثابت، همچنان در این صرافی‌ها فعالیت کنید. انجام این کار ریسک‌ زیادی دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در این حالت ممکن است تمامی دارایی‌های شما در اثر تغییر قوانین یا کشف هویت جعلی شما از بین برود.

انتخاب صرافی خارجی مناسب

در وهله اول، دور صرافی‌های بزرگ مثل بایننس و تمام صرافی‌های آمریکایی خط بکشید. این صرافی‌ها به صراحت، فعالیت کاربران ایرانی را ممنوع اعلان کرده‌اند و درصورت کشف ایرانی بودن شما، ممکن است تمام دارایی‌های شما را بلوکه کنند. بهتر است صرافی‌های کوچکتر که در کشورهایی به غیر از‌ آمریکا تاسیس شده‌اند را برای معامله انتخاب کنید.

بین بقیه صرافی‌ها، حتما توجه کنید که صرافی انتخابی مشکل امنیتی نداشته باشد و همچنین نقدینگی کافی برای جفت ارزهای خود را ایجاد کرده باشد. علاوه بر این، باید به امکانات صرافی نیز توجه شود. به طور مثال صرافی «کوکوین» یک صرافی سنگاپوری، با امکانات مشابه صرافی‌های بزرگ است. این صرافی، اگرچه یکبار در ابتدای فعالیت خود هک شده، اما تمام دارایی‌های کاربران را تامین کرده و در طی زمان امنیت خود را نیز افزایش داده است. در مقابل، صرافی «هات‌بیت» که یک صرافی هنگ‌کنگی است امکانات بازار فیوچرز ندارد ولی باز کردن حساب و فعالیت در آن بدون فیلترشکن قابل انجام است.

هر صرافی خارجی که برای ترید و معامله‌گری انتخب کردید، حتما با استفاده از فیلترشکن آی‌پی ثابت یا وی‌پی‌اس به آن وصل شوید. اگرچه صرافی‌هایی مانند هات‌بیت فعلا مشکلی با کاربران ایرانی ندارند اما، هر لحظه ممکن است قوانین بین‌المللی، صرافی‌ها را ملزم به احراز هویت کند. در این صورت، مشخص نبودن آی‌پی‌ اصلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. لیست صرافی‌های بین‌المللی را می‌توانید در سایت «کوین‌مارکت‌کپ» مشاهده کنید. در تصویر زیر می‌توانید فهرست برترین صرافی‌های متمرکز خارجی از نگاه کوین‌مارکت‌کپ را مشاهده کنید.

لیست صرافی‌های خارجی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

نحوه کار در صرافی ارز دیجیتال

برای کار در صرافی ارز دیجیتال، نیاز است که شما ارزهای دیجیتال خود را که از صرافی‌های داخلی خریده‌اید به کیف‌پول‌های خود در صرافی خارجی ارسال کنید. معمولا برای این کار از استیبل‌کوین‌ها با ارزش یک دلار استفاده می‌شود تا در حین فرآیند انتقال، ارزش دارایی تغییر نکند. در این رابطه توجه به نکات زیر از نظر امنیتی حیاتی است.

  • در صورتی که مبلغ انتقالی بیش از پنج، شش هزار دلار است، بهتر است به جای انتقال مستقیم ارزها از صرافی ایرانی به صرافی خارجی، ابتدا آن‌ها را به کیف پول خود انتقال دهید. سپس از کیف پول خود به کیف پول صرافی خارجی ارسال کنید. این کار باعث می‌شود در صورت لو رفتن آدرس‌های صرافی داخلی، آدرس‌های شما همچنان امن باشد.
  • بهتر است برای انتقال پول از استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه فیات که در آمریکا فعالیت می‌کنند، استفاده نکنید. مهم‌ترین این ارزها تتر است. مالک تتر، یک شرکت آمریکایی است. با توجه به اخبار منتشر شده، این شبکه به دنبال تعقیب کردن انتقال ارزهای تتر در بسترهای مختلف است. بنابراین، در صورت استفاده از تتر ممکن است آدرس‌های شما شناسایی شوند. تتر می‌تواند به راحتی دارایی‌های شما را در کیف پول و صرافی فریز کند. در این حالت، شما دیگر قادر به برداشت ارزهای خود نخواهید بود.
  • سعی کنید تا حد ممکن ارزهای خود را به کیف پول انتقال دهید. در صورتی که ارزهای شما در صرافی باشند، هم در معرض هک بیشتر هستند و هم امکان قفل شدن آن‌ها توسط صرافی‌ها به دلیل قوانین سخت‌گیرانه وجود دارد. کیف پول‌ها از هر نظر امن‌تر هستند. توجه کنید که با توجه به مسائل پیش آمده، بهتر است کیف پول خود را نیز با فیلترشکن باز کنید.

با در نظر گرفتن این قوانین، شما می‌توانید به راحتی ارزهای خود را به صرافی خارجی انتقال دهید. حتما توجه کنید که شبکه ارزهای شما با شبکه ارزهای صرافی یکسان باشد. در غیر اینصورت، انتقال صورت نگرفته و دارایی‌های شما از بین می‌روند. پس از انتقال، شما می‌توانید جفت رمزارزهای مختلف را با دارایی خود معامله کنید.

ثبت‌نام در صرافی‌های خارجی

ساختن حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف، باهم متفاوت است. بنابراین، در اینجا به جزئیات نحوه ثبت نام در صرافی‌ها پرداخته نمی‌شود. معمولا فیلم آموزش ثبت‌نام در هر صرافی تهیه شده و در سایت آن قرار می‌گیرد. با مراجعه به سایت صرافی مورد نظر خود و با مشاهده این فیلم‌ها به راحتی می می‌توانید در صرافی ثبت نام کنید. فیلم‌های آموزشی فارسی ثبت نام در صرافی‌های بزرگ نیز به وفور در اینترنت یافت می‌شود که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. معمولا صرافی‌ها برای ساخت حساب کاربری از ایمیل یا شماره تماس استفاده می‌کنند.

در بسیاری از صرافی‌های بزرگ، امکان ثبت نام برای ایرانیان با شماره تماس وجود ندارد. در حالت کلی نیز از نظر امنیتی استفاده از شماره تماس درست نیست و می‌تواند منجر به لو رفتن هویت شما شود. بنابراین، برای استفاده از امکانات صرافی‌ها نیاز به یک ایمیل دارید. ایمیل شما باید امن باشد و هیچ شخص دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. بسیاری از تاییدیه‌ها برای انجام تراکنش به ایمیل شما فرستاده می‌شود و در صورت امن نبودن ایمیل، ممکن است دارایی‌های شما از بین برود.

گزینه بعدی که در اکثر صرافی‌ها وجود دارد، احراز هویت دو مرحله‌ای است. برای این کار دو روش پیامک و سرویس تایید گوگل وجود دارد. با توجه به عدم استفاده از شماره تماس، بهتر است سرویس تایید گوگل را فعال کنید. برای این کار نیاز است نرم‌افزار «Authenticator» گوکل را نصب کنید. با لینک کردن این نرم‌افزار به حساب کاربری خود در صرافی، از این پس برای تایید تمامی عملیات در صرافی، شما باید کد ارائه شده در این نرم‌افزار را نیز در سیستم وارد کنید. این کد هر 30 ثانیه یکبار تغییر می‌کند.

پس از طی این مراحل، حساب کاربری شما آماده استفاده است. توجه کنید که در صرافی‌های که احراز هویت در آن‌ها اجباری است، بهتر است فعالیتی نداشته باشید. در صورت اختیاری بودن احراز هویت نیز می‌توانید آن را نادیده بگیرید و فعالیت خود را در صرافی ارز دیجیتال آغاز کنید.

معروفترین صرافی‌های ارز دیجیتال

گام سوم: صرافی‌های غیرمتمرکز

«صرافی‌های غیرمتمرکز» (Deentralized Exchange) نوع جدیدی از صرافی‌ها هستند که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و در حوزه امور غیرمالی متمرکز ایجاد شده‌اند. در دنیای غیرمتمرکز رمزارزها، استفاده از صرافی‌های متمرکز یک عیب بزرگ به حساب می‌آید. این مساله از این جهت مهم است که صرافی‌های متمرکز، به اطلاعات  تمام کاربران دسترسی دارند و می‌توانند از طریق این اطلاعات، معاملات را دستکاری کنند. علاوه بر این، صرافی‌های متمرکز می‌توانند به راحتی امکان فعالیت عده‌ای از کاربران را سلب کنند. این ویژگی‌های منفی، استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز را ناگزیر می‌کند.

صرافی غیرمتمرکز بر پایه قراردادهای هوشمند در بلاکچین عمل می‌کند. در این قراردادها، نیازی به اعتماد یا شناخت طرفین نسبت به یکدیگر نیست. کلیه معاملات بر مبنای قراردادهای هوشمند و قوانین آن‌ها اجرا می‌شود. در این صرافی‌ها نیاز به احراز هویت و ثبت نام نیست. شما تنها با استفاده از کیف پول خود می‌توانید به این صرافی‌ها وصل شوید و توکن‌های خود را مبادله کنید. این روش از نظر امنیتی برای ایرانیان بسیار مفید است و به همین دلیل می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای صرافی‌های متمرکز باشد.

صرافی‌های غیرمتمرکز البته در کنار مزایایی امنیتی و دسترسی خود، مشکلاتی هم دارند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مشکلات این صرافی‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بیشتر این صرافی‌ها رابط کاربری مناسبی ندارند و با توجه به جدید بودن تکنولوژی، کار با آن‌ها به آسانی صرافی متمرکز نیست.
  • نقدینگی این صرافی‌ها در ارزهای معروف مناسب است اما برای توکن‌ها، هنوز مقدار نقدینگی به سطح مناسبی نرسیده است.
  • امکان بررسی مشکلات و چک کردن معاملات از طرف یک سازمان مرکزی در این شبکه‌ها وجود ندارد. در صورت اشتباه در انجام معاملات، دیگر برگشتی وجود نخواهد داشت.
  • این صرافی‌ها در حوزه معاملات فیوچرز و مارجین‌دار هنوز تازه‌کار هستند.
  • در شرایط بحرانی بازار، امکان کاهش شدید نقدینگی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی این صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز از همه توکن‌ها و ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال صرافی «یونی‌سواپ» تنها از توکن‌های بر بستر اتریوم پشتیبانی می‌کند.
  • برای تبدیل توکن‌ها به پول فیات، باید از صرافی‌های متمرکز استفاده کرد.

تصویر زیر لیست معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز را نشان می‌دهد.

لیست صرافی‌های غیرمتمرکز
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

فعالیت در صرافی‌‌های غیرمتمرکز

همانطور که گفته شد، برای فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز تنها به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. تقریبا تمامی این صرافی‌ها از همین سیستم استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی، در توکن‌های ارائه شده و نقدینگی آن‌ها است. در این بخش، نحوه کار با صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز «یونی‌سواپ» را آموزش می‌دهیم. نحوه کار با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز مشابه این حالت خواهد بود.

برای کار با این صرافی، ابتدا باید به سایت آن مراجعه کرده و با انتخاب گزینه «Launch App» وارد محیط صرافی شوید. تصویر زیر صفحه اول این صرافی را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، چهار بخش اصلی در این صفحه وجود دارد.

  • Swap: این بخش برای تبدیل توکن‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود. در واقع این بخش است که به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کند.
  • Pool: بخش مربوط به تامین‌کنندگان نقدینگی است. می‌توانید با استفاده از این قسمت در جفت ارز مورد نظر خود به عنوان یک بازارگردان سرمایه‌گذاری کنید. این کار با ریسک همراه است و به افراد تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود.
  • Vote: در این بخش دارندگان توکن «Uni» می‌توانند طرح‌های بهبود برای شبکه ارائه کنند و همچنین به طرح‌های بقیه رای بدهند. در نهایت هر طرحی رای بیاورد، به مرحله اجرا می‌رود.
  • Charts: در این بخش نیز می‌توانید اطلاعات مربوط به جفت‌ارزهای مختلف، حجم معاملات و نقدینگی آن‌ها را مشاهده کنید.

سایت صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز یونی سواپ «+»

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

برای استفاده از صرافی، با انتخاب گزینه «Connect Wallet» می‌توانید به کیف پول خود وصل شوید. این صرافی از کیف‌پول‌های مختلفی مثل «Metamask»، «WalletConnect»، «Coinbasewallet» و«Fortmatic» پشتیبانی می‌کند. در صورتی که کیف پول خود را از قبل دانلود کرده و ارزهای خود را در آن وارد کرده‌اید با انتخاب کیف پول خود، صرافی به آن وصل می‌شود. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که کیف پول متامسک به صرافی وصل شده است.

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

حال می‌توانید از بخش «Swap» به راحتی ارزهای دیجیتال خود را به یکدیگر تبدیل کنید. پس از انتخاب ارز مورد نظر و مقدار آن‌ها، اطلاعات مربوط به تراکنش به کیف پول ارسال می‌شود. در صورت تایید، انتقال صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که تنها ارزهای در شبکه اتریوم در این حالت قابل خرید و فروش هستند و با توجه به هزینه بالای تراکنش در شبکه اتریوم، استفاده از آن برای افراد با سرمایه کم منطقی نیست.

صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر مانند «پنکیک‌ سواپ» و «سوشی سواپ» نیز می‌توانند برای معامله دارایی‌ها استفاده شوند. پنکیک‌سواپ برای مبادله ارزهای دیجیتال بر بستر زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده و هزینه انتقال در آن بسیار کمتر از اتریوم است.

کدام صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز برای ایرانیان مناسب‌تر است؟

تقریبا اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز با توجه به ماهیت فعالیت هوشمند و غیرمتمرکز آن‌ها، برای ترید و سرمایه‌گذاری مناسب هستند. برخی از این صرافی‌ها تنها از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کنند. در حالی که برخی دیگر، توکن‌های سایر شبکه‌ها مانند بایننس را برای مبادله ارائه می‌کنند. بنابراین، برای کار با ارزهای مختلف در شبکه‌های مختلف، نیاز به استفاده از چندین صرافی غیرمتمرکز است. صرافی غیرمتمرکز «dydx» از معاملات فیوچرز نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین، این صرافی گزینه مناسبی برای تریدرها است.

کدام صرافی ایرانی برای ترید مناسب است؟

در انتخاب یک صرافی مناسب برای ترید، بهتر است وزن بیشتری به تعداد ارزهای ارائه شده، حجم معاملات، نوع خرید و فروش و تعداد کاربران بدهید. با تامین این ویژگی‌ها، بسیاری از افراد نیاز به استفاده از صرافی‌های خارجی نخواهند داشت. توجه کنید که کیفیت امنیت فنی صرافی در طی زمان مشخص می‌شود. بنابراین، بهتر است از صرافی‌های قدیمی که مشکل امنیتی نداشته‌اند و ویژگی‌های ذکر شده را ارائه می‌کنند، استفاده کنید.

معرفی فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی

فیلم آموزش تحلیل روند

یکی از اصلی‌ترین وظایف تحلیلگران بازارهای مالی تحلیل و تشخیص روند بازار است. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها، استفاده از اندیکاتورهای تحلیل روند است. اندیکاتورها، ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که از تلفیق مفاهیم ریاضی و اطلاعات بازار حاص شده‌آند. با استفاده از این اندیکاتورها می‌توان نوع، جهت و قدرت روند بازارهای مالی را تشخیص داد. به دلیل اهیمت این موضوع، «سایت» فیلم 5 ساعتی آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده است.

این دروه آموزشی در شش فصل طراحی شده است. فصل اول این آموزش مربوط به مقدمات و مفاهیم مربوط به روند و ضرورت تحلیل آن‌ها است. فصل‌های بعدی هر کدام مربوط به آموزشی یکی از اندیکاتورهای موثر بر تحلیل روند بازار است. فهرست زیر عناوین اندیکاتورهیا مورد بححث در این دوره آموزشی است.

  • مفاهیم، محاسبه و تنظیمات مربوط به اندیکاتور ADX
  • به کارگیری اندیکاتور Envelops در تحلیل روند بازار
  • استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار برای تحلیل روند بازار
  • تعریف، محاسبه و به‌ کارگیری اندیکاتور انحراف استاندارد
  • استفاده از اندیکاتور میانگین پوبا در تحلیل روند بازارهای مالی

این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای مالی اعم از بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس مناسب است.

  • برای دیدن فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، ویژگی‌های یک صرافی خوب به طور کامل و جامع شرح داده شد. علاوه بر آن نحوه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال برای ایرانیان در سه نوع صرافی ارز دیجیتال داخلی، خارجی و صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز آموزش داده شد. به طور خلاصه می‌توان گفت رعایت موارد زیر می‌تواند تا حدود زیادی امنیت فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را فراهم کند.

  • تامین امنیت کیف پول و ایمیل صرافی با حفظ امنیت کلید خصوصی و گذرواژه‌ها
  • انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول و عدم نگهداری آن در صرافی
  • استفاده از صرافی‌های ایرانی در صورت عدم تمایل به استفاده از امکانات معاملاتی صرافی‌های خارجی
  • به کار‌گیری استیبل‌کوین‌های الگوریتمی مثل «دای» به جای تتر
  • استفاده از فیلترشکن آی‌پی ثابت هنگام استفاده از کیف پول و صرافی‌های خارجی و غیرمتمرکز
  • تقسیم پول بین چند کیف پول جدا در صورت بالا بودن مقدار سرمایه‌گذاری
  • توجه به شبکه انتقال رمزارزها و همچنین هزینه تراکنش آن‌ها
  • عدم فعالیت در صرافی‌های خارجی با ارائه اطلاعات نادرست

توجه داشته باشید که فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری پرریسک محسوب می‌شود و برای فعالیت در آن نیاز است که آموزش‌های لازم دریافت شود. توصیه می‌شود در ابتدای فعالیت با مبالغ خیلی کم وارد این بازار شوید تا ریسک زیادی برای یادگیری تحمل نکنید.

[ad_2]

لینک منبع

جواد عباس پور
جواد عباس پور

در سال 1385 و پس اخذ مهندسی نرم افزار مجموعه دهکده دانش و فناوری را تاسیس نمودم تجربه های بسیاری در زمینه برنامه نویسی، طراحی وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ کسب کردم و پروژه های فراوانی در زمینه های متعدد انجام دادم، سپس با انگیزه مشاوره در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار فارغ التحصیل شدم. اکنون علاوه بر حوزه فناوری اطلاعات در امور مشاوره، آموزش، تدریس و پژوهش نیز فعالیت های مستمر دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *