زمینه چپ

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست ؟ — از شروع تا ساخت کمپین و نتیجه گیری

فهرست عناوین

[ad_1]

تبلیغات کلیکی از کانال‌های مهم دیجیتال مارکتینگ برای افزایش ترافیک وب‌سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شوند. اگر کسب و کاری جدید راه‌اندازی کرده‌اید و به دنبال روشی برای جذب ترافیک اولیه و توسعه حضور آنلاین برند خود هستید، تبلیغات کلیکی می‌توانند به شما کمک کند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که کمپین تبلیغات کلیکی یا PPC چیست و چطور راه‌اندازی می‌شود. همچنین تعدادی از بهترین پلتفرم‌های آن را معرفی می‌کنیم.

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست ؟

«تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising | PPC) یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است که در آن می‌توان تبلیغات مختلفی را در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو (SERP)، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های دیگر منتشر کرد. در تبلیغات کلیکی یا PPC زمانی که کاربری کلمات کلیدی مدنظر شما را جستجو می‌کند، تبلیغات شما را مشاهده می‌کند و با کلیک کردن روی آن‌ها، به صفحات وب‌سایت شما هدایت می‌شود. سپس شما باید به‌ازای هر کلیک روی تبلیغ، مبلغی را به پلتفرم منتشرکننده آن پرداخت کنید.

اگر تبلیغات کلیکی یا PPC را به شکلی صحیح و اصولی انجام دهید، می‌توانید سفر مشتری بی‌نقصی بسازید و این موضوع باعث افزایش «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) در کسب و کار می‌شود.

تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ بیشتر از پلتفرم‌های دیگر رایج است، اما در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی مانند «کاپریلا» نیز می‌توان از این شکل تبلیغات بهره برد. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی در گوگل را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز

به دلیل اهمیت بسیار زیاد تبلیغات آنلاین برای کسب و کارها، «سایت» دوره‌ای آموزشی را به منظور آشنایی با تبلیغات آنلاین و شیوه طراحی کمپین‌های تبلیغاتی طراحی کرده است. لینک این آموزش در ادامه آمده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین یا اینترنتی و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی + اینجا کلیک کنید.

مزایای تبلیغات کلیکی یا PPC چیست ؟

بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی یا PPC برای کسب و کارها مزایای بسیار زیادی دارد. از این مزایا می‌توان نتیجه گرفتن سریع، قابل نظارت و ارزیابی بودن نتایج کمپین‌ها، قابلیت ادغام با کانال‌های بازاریابی دیگر و کسب اطلاعات مفید در زمینه بازاریابی و مخاطبان کسب و کار را نام برد.

به طور کلی، تبلیغات کلیکی می‌توانند تأثیر مثبت بزرگی بر عملکرد کسب و کارها و برندها بگذارند. بنابراین اگر در فعالیت‌های بازاریابی کسب و کار خود از این روش تبلیغات استفاده نکنید، داده‌ها و اطلاعات مفید زیادی را از دست می‌دهید و شانس کمتری برای جذب ترافیک و افزایش درآمد خود خواهید داشت.

در ادامه، تعدادی از مزایای بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی را شرح می‌دهیم.

مزایای تبلیغات کلیکی یا PPC چیست

کمک به کسب و کار برای رسیدن به اهداف اصلی

این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل کسب و کارها برای استفاده از تبلیغات کلیکی است. تبلیغات کلیکی می‌توانند به کسب و کار در رسیدن به اهداف بازاریابی و اهداف اصلی کمک کنند. این اهداف می‌توانند افزایش آگاهی از برند یا جذب مخاطبان راغب یا افزایش فروش و درآمد باشند.

امروزه که میزان بهره‌گیری از بازاریابی محتوا و «رهبری فکری» (Thought Leadership) در دنیا افزایش چشمگیری پیدا کرده است، می‌توان از تبلیغات کلیکی به عنوان روشی مناسب برای تبلیغ دانلود محتوا، ثبت‌نام برای دریافت خبرنامه‌ها، شرکت در مسابقه‌های مختلف یا تبلیغ دانلود اپلیکیشن‌ها باشد.

از تبلیغات کلیکی می‌توان در بخش‌های مختلف قیف فروش، از آگاهی گرفته تا تبدیل شدن به مشتری، مؤثر و مفید باشد.

علاوه بر این، در تبلیغات کلیکی می‌توان تمام اهداف مرتبط با تبدیل کردن مخاطب به مشتری و افزایش فروش را ارزیابی کرد. امکان تعیین اهداف مختلف، هدف‌گذاری مخاطبان و دریافت داده‌های مفید، تبلیغات کلیکی را به شکلی موفق از تبلیغات برای بسیاری از کسب و کارها تبدیل می‌کند.

قابل نظارت و ارزیابی بودن تبلیغات کلیکی یا PPC

یکی دیگر از مزایای تبلیغات کلیکی، امکان نظارت بر عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی و ارزیابی آن‌ها از طریق ابزارهایی مانند Google Ads و Google Analytics است. با استفاده از این ابزارها می‌توان جزئیات زیادی از عملکرد تبلیغات مانند تعداد نمایش تبلیغات، تعداد کلیک‌ها و نرخ تبدیل را مشاهده کرد.

مشاهده این اطلاعات می‌تواند به شما دیدگاه مطلوبی از بودجه‌بندی و هزینه تبلیغات بدهد و در بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی آینده به شما کمک کند. در صورتی‌که در بسیاری از انواع دیگر بازاریابی، مانند تبلیغ در مجله‌ها یا بیلبوردها، نمی‌توان اطلاعات دقیقی از عملکرد تبلیغات به دست آورد.

امکان راه‌اندازی سریع کمپین‌های تبلیغاتی و نتیجه‌گیری سریع

حتی اگر سال‌ها از رقابت با رقیبان خود باز مانده باشید، با استفاده از تبلیغات کلیکی می‌توانید به رقابت بازگردید و کمپین‌های بازاریابی PPC خود را به‌سرعت راه‌اندازی و بهینه‌سازی کنید. این یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات کلیکی در مقایسه با روش‌های بازاریابی دیجیتال دیگر مانند سئو است.

در «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO)، باید زمان زیادی را برای رسیدن صفحات وب به اولین صفحه از نتایج جستجوها صرف کنید تا بتوانید ترافیک بالایی را از این طریق جذب کنید. اما در تبلیغات کلیکی، تنها در عرض چند دقیقه می‌توانید محتوای خود را در اولین صفحه نتایج جستجوها نمایش دهید.

علاوه بر این، تبلیغات کلیکی در مقایسه با روش‌های بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شکل طبیعی (ارگانیک)، می‌توانند مخاطبانی را هدف‌گذاری کنند که پیش از این، نام برند شما را نشنیده‌اند و نسبت به آن آگاهی ندارند. بنابراین این نوع از تبلیغات امکان تبدیل تعداد زیادی مخاطب جدید به مشتری را برای کسب و کار فراهم می‌کند.

قابلیت کنترل کمپین‌ها، تعیین بودجه و مقرون‌به‌صرفه بودن

ابزارهای تبلیغات کلیکی به طور معمول تنظیمات پیش‌فرضی دارند که آن‌ها را در کمپین‌های شما اعمال می‌کنند، اما شما می‌توانید تمام این تنظیمات را بر اساس نیازها و بودجه کسب و کار خود تغییر دهید؛ در حالی‌که انجام این کار در روش‌های دیگر بازاریابی کمی مشکل‌تر است.

شما می‌توانید بودجه و قیمت‌های پیشنهادی خودتان را در کمپین‌ها در نظر بگیرید و انتخاب کنید که چقدر می‌خواهید برای تبلیغ با هر کلمه کلیدی، هزینه کنید. اگر از کمپین‌های خود نتیجه‌های مطلوبی دریافت کردید، می‌توانید بودجه بیشتری را به بخش‌های مدنظر خود اختصاص دهید. علاوه بر این، اگر زمانی حس کردید که باید وقفه‌ای در روند تبلیغات خود ایجاد کنید، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید و در زمان دلخواه خود، کمپین‌ها را دوباره راه‌اندازی کنید.

می‌دانید که مزایده‌ها و الگوریتم‌های گوگل در نهایت مکان تبلیغات را مشخص می‌کنند و هماهنگی کلمات کلیدی، صفحه‌های فرود و متن تبلیغات شما در موفقیت یا شکست کمپین‌های تبلیغات کلیکی نقش مهمی ایفا می‌کنند. اما با توجه به منعطف بودن این شکل تبلیغات، در صورت موفق نبودن کمپین‌ها می‌توانید به‌سرعت آن‌ها را اصلاح و بهینه‌سازی کنید و برای رسیدن به موفقیت، تکنیک‌های مختلفی را امتحان کنید.

کنترل کمپین ها و تعیین بودجه در تبلیغات کلیکی

قابلیت ادغام با کانال‌های دیگر بازاریابی دیجیتال

بازاریابی محتوا، دنیای دیجیتال مارکتینگ را تحت تصرف خود درآورده است و طراحی برنامه‌ها و تقویم‌های محتوایی به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کسب و کارها در دنیای امروزی تبدیل شده است. با سرمایه‌گذاری در تولید محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد، می‌توان از چرخه خرید مشتری پشتیبانی کرد و با استفاده از تبلیغات کلیکی می‌توان بازدیدکنندگان زیادی را به سمت محتوای وب‌سایت هدایت کرد. این کار در نهایت باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه‌گذاری‌های محتوایی و افزایش درآمد می‌شود.

بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی و سئو در کنار هم بسیار مؤثر است، چراکه مخاطبان هدف این دو نوع بازاریابی، افرادی هستند که از طریق موتورهای جستجو به دنبال یافتن اطلاعات، محصولات یا خدمات خاص هستند. علاوه بر این، داده‌های عملکرد کمپین مانند تعداد نمایش، کلیک‌ها و نرخ تبدیل می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره کلمات کلیدی و اولویت‌بندی آن‌ها برای سئو را در اختیار شما بگذارد. از طرف دیگر، داده‌های عملکرد ترافیک طبیعی وب‌سایت و استراتژی سئو نیز می‌تواند برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی مفید باشد.

همچنین، ابزارهای تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادز، امکان «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) را نیز به کاربران خود ارائه می‌کنند. این روش بازاریابی، راهی عالی برای برقراری تعامل با مخاطبانی است که پیش از این از وب‌سایت شما بازدید کرده و آن را ترک کرده‌اند.

هدف‌گذاری مؤثر مخاطبان در کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC

بسیاری از پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات، رویکردی چندلایه برای آزمایش تبلیغات کلیکی به کار گرفته‌اند تا مطمئن شوند که تبلیغات در تمام شبکه‌های مدنظر و مطابق با همه هدف‌گذاری‌ها منتشر می‌شوند. این روش‌های هدف‌گذاری شامل مواردی مانند هدف‌گذاری کلمات کلیدی از طریق متن تبلیغات، انتشار تبلیغات بر اساس ریمارکتینگ و رفتارهای کاربران در گذشته یا هدف‌گذاری کاربران بر اساس ویژگی‌های شخصی یا دموگرافیک می‌شود.

شما می‌توانید با آزمایش و استفاده از چندین نوع هدف‌گذاری، مطمئن شوید که از تمام امکانات ابزارهای تبلیغات بهره می‌گیرید و تا حد امکان، احتمال دیده شدن تبلیغات خود توسط مخاطبان هدف را افزایش می‌دهید.

بزرگ‌ترین مزیت هدف‌گذاری مخاطبان در تبلیغات کلیکی یا PPC این است که با استفاده از این ویژگی، می‌توان به کاربرانی دسترسی پیدا کرد که در حال حاضر از مخاطبان کسب و کار نیستند و از این طریق، میزان دیده شدن برند را افزایش داد.

دسترسی به داده‌های بازاریابی مفید

همان‌طور که گفتیم، داده‌های بسیار ارزشمند و مفیدی درباره عملکرد کمپین‌های تبلیغات کلیکی از طریق ابزارهای این تبلیغات در دسترس کاربران و کسب و کارها قرار می‌گیرند. تعداد «نمایش» (Impression)، کلیک‌ها و داده‌های مرتبط با نرخ تبدیل برای هر کلمه کلیدی می‌تواند به بهبود استراتژی‌های سئو و بازاریابی محتوا کمک کند.

علاوه بر این، می‌توان با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، متوجه شد که مخاطبان هدف بیشتر از چه پلتفرم‌هایی برای یافتن محصولات، خدمات یا اطلاعات ارائه شده توسط کسب و کار استفاده می‌کنند.

همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف شخص ثالث می‌توان عملکرد کسب و کارهای رقیب را نیز ارزیابی و تحلیل کرد.

چطور یک کمپین تبلیغات کلیکی یا PPC بسازیم؟

پس از آشنایی با مفاهیم اولیه تبلیغات کلیکی، نوبت به طراحی کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از پلتفرم‌های PPC مانند گوگل می‌رسد. از مراحل طراحی کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC می‌توان به مشخص کردن پارامترها، مشخص کردن اهداف کمپین و معیارهای سنجش عملکرد، انتخاب نوع کمپین، تحقیق کلمات کلیدی و راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس برای نظارت بر عملکرد کمپین اشاره کرد.

در این بخش، مراحل طراحی کمپین‌های اثربخش تبلیغات کلیکی را بیان می‌کنیم. به یاد داشته باشید که لزوماً نباید این مراحل را به ترتیب گفته شده طی کنید، اما در نهایت باید تمام آن‌ها را با موفقیت به پایان برسانید تا کمپینی اثربخش را راه‌اندازی کنید.

راه اندازی کمپین تبلیغات کلیکی یا PPC

مشخص کردن پارامترها

این مرحله، باید در ابتدای کار طراحی کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC انجام شود. بدون در نظر داشتن پارامترهای مشخص، ممکن است کمپین‌های تبلیغاتی غیرهدفمند یا بی‌تأثیری بسازید.

کمپین‌های تبلیغاتی باید در راستای رسیدن به اهداف نهایی کسب و کار طراحی شوند. هنگام طراحی کمپین‌ها، به این موضوع توجه کنید که این کمپین، چطور می‌تواند به کسب و کار شما در رسیدن به اهداف اصلی خود کمک کند. به هدف خود از راه‌اندازی کمپین، از افزایش فروش یا بازدید گرفته تا افزایش آگاهی از برند، فکر کنید. سپس ببینید که چقدر می‌توانید برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری کنید.

هنگام طراحی تبلیغات، باید ابتدا به پرسش‌های زیر پاسخ بدهید.

  • می‌خواهید چه کسانی را هدف‌گذاری کنید؟
  • قالب کمپین شما باید به چه صورت باشد؟
  • موفقیت خود را چگونه ارزیابی خواهید کرد؟
  • می‌خواهید چه نوع کمپین‌هایی را راه‌اندازی کنید؟

در ادامه درباره این پرسش‌ها توضیح بیشتری می‌دهیم.

مشخص کردن اهداف کمپین و معیارهای سنجش عملکرد

در نظر گرفتن اهدافی مشخص برای کمپین‌های تبلیغاتی، معیارهایی برای سنجش هزینه‌های تبلیغات و بهره‌وری آن‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. اما برای سنجش عملکرد کمپین‌ها، باید معیارهای خاصی را نیز مشخص کنید. معیارهای سنجش هدف با اهداف کمپین متفاوت است. در این بخش، تعدادی از اهداف رایج کمپین‌های تبلیغات کلیکی و نحوه ارزیابی آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آگاهی از برند

«آگاهی از برند» (Brand Awareness) به میزان آشنایی مخاطبان هدف با شرکت و برند گفته می‌شود. استفاده از تبلیغات نمایشی و کلیکی برای رسیدن به این هدف می‌تواند مکمل متن‌ها و تصاویر جذاب محتوای تولیدشده باشد. میزان افزایش آگاهی از برند را می‌توان از طریق معیارهایی مانند نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی، نتیجه نظرسنجی‌ها و ترافیک وب‌سایت ارزیابی کرد.

ایجاد مخاطب راغب

«ایجاد مخاطبان راغب یا لید» (Lead Generation) نتیجه مستقیم ایجاد صفحه‌های فرود جذاب برای تبلیغات پولی است. از آنجایی که به طور معمول برای هر گروه از تبلیغات، یک صفحه فرود جداگانه طراحی و ساخته می‌شود، می‌توان افزایش مخاطبان راغب را توسط خود پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغ یا «پیکسل‌های ردیاب» (Tracking Pixels) و پارامترهای UTM ارزیابی کرد. تصویر زیر، نمونه استفاده از پارامتر UTM در وبلاگ سایت را نمایش می‌دهد.

نمونه استفاده از پارامتر UTM سایت

ارائه پیشنهاد ویژه

ارائه پیشنهاد ویژه در تبلیغات کلیکی در زمانی که پیشنهادهای محدود، تخفیف برای خرید محصولات یا خدمات یا مسابقه‌ای برای کاربران در نظر گرفته‌اید، گزینه‌ای مناسب است. در این نوع از تبلیغات کلیکی می‌توانید با استفاده از صفحات ثبت‌نام جداگانه یا انتخاب کدهای تخفیف مخصوص، کاربران را ردیابی کنید و عملکرد تبلیغات کلیکی خود را بسنجید.

افزایش فروش

میزان افزایش فروش از طریق تبلیغات کلیکی را می‌توان توسط نرم‌افزارهای CMS یا گزارش‌های Attribution ارزیابی کرد.

افزایش ترافیک وب‌سایت

افزایش ترافیک وب‌سایت زمانی هدف مناسبی برای کمپین‌های تبلیغاتی تلقی می‌شود که محتوای باکیفیتی را در وب‌سایت خود منتشر کرده باشید. اگر می‌خواهید برای هدایت تعداد زیادی از افراد به صفحات وب خود مبلغ نسبتاً زیادی را هزینه کنید، باید بتوانید آن‌ها را در وب‌سایت خود نگه دارید و در نهایت با استفاده از محتوای جذاب و باکیفیت، این کاربران را به مخاطبان راغب و مشتری خود تبدیل کنید.

نمونه تبلیغات سایت در اینستاگرام

انتخاب نوع کمپین تبلیغات کلیکی یا PPC

هنگام طراحی کمپین‌های تبلیغات کلیکی، علاوه بر مشخص کردن پلتفرم مناسب تبلیغات، باید نوع تبلیغات مدنظر خود را نیز مشخص کنید. تبلیغات کلیکی و پولی انواع مختلفی دارند انتخاب و بهترین نوع تبلیغ، به محتوای مورد علاقه کاربران هدف شما بستگی دارد.

این موضوع به این معنا نیست که شما نمی‌توانید از چندین نوع تبلیغ برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید؛ شما می‌توانید از ترکیبی از کمپین‌های تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان بهره بگیرید، اما باید به آزمایش مداوم و بازبینی کمپین‌ها نیز توجه کنید.

در فهرست زیر، تعدادی از انواع مختلف تبلیغات کلیکی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تبلیغات موتورهای جستجو: این نوع از تبلیغات از رایج‌ترین شکل‌های تبلیغات کلیکی است که به شکل تبلیغات متنی در صفحات نتایج جستجوها در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات نمایشی: این شکل از تبلیغات به شما این امکان را می‌دهد که تصاویر یا بنرهای تبلیغاتی خود را در وب‌سایت‌های مختلف، از جمله شبکه‌های اجتماعی، منتشر کنید.
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی: این شکل از تبلیغات کلیکی، به تبلیغاتی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین منتشر می‌شوند. شما با پرداخت مبلغی به شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید مخاطبان خود را در این شبکه‌ها هدف‌گذاری کنید و تبلیغات کلیکی خود را به آن‌ها نمایش بدهید.
  • بازاریابی مجدد: بازاریابی مجدد را می‌توان توسط کوکی‌ها یا آپلود کردن فهرستی از مخاطبان قبلی برای هدف‌گذاری مجدد آن‌ها انجام داد. این مخاطبان قبلاً به نحوی با کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده‌اند. این ارتباط برقرار کردن می‌تواند از طریق پر کردن فرم، خواندن یک مطلب از وبلاگ یا حتی بازدید از یکی از صفحات وب شما انجام شده باشد.

تحقیق کلمات کلیدی

موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی که در هر مجموعه از تبلیغات کلیکی یا PPC استفاده می‌کنید، تصمیم می‌گیرند که تبلیغات شما را در چه زمانی و چه صفحه‌هایی نمایش بدهند. قانون اصلی طراحی تبلیغات کلیکی این است که برای هر مجموعه از تبلیغات، بین یک تا پنج کلمه یا عبارت کلیدی مرتبط در نظر بگیرید. مرتبط بودن تبلیغات با کلمات کلیدی استفاده شده در آن، بر امتیاز کیفی تبلیغات شما تأثیر زیادی می‌گذارند.

آن دسته از کلمات کلیدی را انتخاب کنید که به قالب یا تم اصلی مجموعه تبلیغات شما بسیار نزدیک است. اگر کلمه کلیدی خاصی را یافته‌اید که می‌خواهید از آن در تبلیغات خود استفاده کنید اما به قالب اصلی تبلیغ شما مرتبط نیست، باید مجموعه تبلیغات جدیدی را برای این کلمات کلیدی جدید طراحی کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه مجبور نیستید از کلمات کلیدی انتخاب شده هنگام شروع کمپین استفاده کنید. در واقع باید کلمات کلیدی خود را به شکل مداوم در تمام طول کمپین تحت‌نظر بگیرید و آن دسته از کلمات که بازدیدکنندگان زیادی را جذب نمی‌کنند را از فهرست کلمات کلیدی خود حذف کنید و بر بهینه‌سازی تبلیغات بر اساس کلمات دیگر تمرکز کنید. تلاش کنید تا بهترین و مرتبط‌ترین کلمات و عبارات را انتخاب کنید، اما به یاد داشته باشید که ممکن است در اولین تلاش‌ها، تمام کلمات کلیدی شما مفید و مؤثر نباشند.

مطالعه مطلب زیر می‌تواند به شما در تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات و محتوای وب‌سایت کمک کند.

  • تحقیق کلمات کلیدی چیست ؟ — راهنمای پیدا کردن بهترین کی وردها برای سئو

نظارت بر عملکرد کمپین تبلیغات کلیکی یا PPC

«گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) ابزاری رایگان است که می‌تواند برای نظارت بر عملکرد کمپین‌های تبلیغات کلیکی بسیار مفید باشد. این ابزار، اطلاعاتی جامع درباره عملکرد وب‌سایت، نحوه برقراری ارتباط میان کاربران و صفحات وب‌سایت و محتوای جذاب برای بازدیدکنندگان وب‌سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اطلاعاتی که در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس به دست می‌آورید می‌تواند در کمپین‌های تبلیغات کلیکی و جنبه‌های دیگر مدیریت و نظارت بر عملکرد وب‌سایت به شما کمک کند.

بهترین پلتفرم های تبلیغات کلیکی یا PPC

زمانی که مفاهیم پایه تبلیغات کلیکی را آموختید، باید بهترین پلتفرم‌ها برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. ده‌ها پلتفرم آنلاین، فضایی برای نمایش تبلیغات کلیکی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و هرکدام از این پلتفرم‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. بهترین راه برای انتخاب پلتفرم تبلیغات کلیکی این است که به نرخ بازگشت سرمایه احتمالی هر پلتفرم و ویژگی‌های آن‌ها توجه کنید و با توجه به بودجه و محدودیت‌های هر پلتفرم، مکان مناسب برای انتشار تبلیغات خود را انتخاب کنید.

بهره‌گیری از پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک می‌تواند بسیار مؤثر باشد، چراکه این پلتفرم‌ها کاربری ساده‌ای دارند و ترافیک احتمالی زیادی را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. اما ممکن است استفاده از این پلتفرم‌ها برای کسب و کارهای کوچک با بودجه محدود، چندان میسر یا مناسب نباشد. به همین دلیل، شاید بهتر باشد از پلتفرم‌های جایگزین مانند کاپریلا برای رسیدن به اهداف تبلیغات کلیکی استفاده کرد.

در این بخش، تعدادی از بهترین و مشهورترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی را معرفی می‌کنیم.

بهترین پلتفرم های تبلیغات کلیکی یا PPC

گوگل ادز یا تبلیغات کلیکی در گوگل

می‌توان گفت که «گوگل ادز» (Google Ads) که در گذشته با نام «گوگل ادوردز» (Google AdWords) شناخته می‌شد، مشهورترین پلتفرم منتشرکننده تبلیغات کلیکی است. به طور میانگین در هر ثانیه بیش از ۹۰ هزار جستجو در گوگل انجام می‌شود و این موضوع، فرصت‌های تبلیغاتی بسیار مؤثری را برای هدف‌گذاری کلمات کلیدی مدنظر کسب و کارها فراهم می‌کند.

اما از معایب این پلتفرم می‌توان رقابتی بودن تبلیغات در بعضی کلمات کلیدی پرجستجو را نام برد که باعث افزایش هزینه‌های تبلیغات می‌شود. اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره تبلیغات در گوگل ادز علاقه‌مندید، مطالعه مطلب «تبلیغات در گوگل چگونه است؟ — راهنمای رایگان گوگل ادز» را به شما توصیه می‌کنیم.

نمونه تبلیغات کلیکی یا PPC در گوگل ادز
نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز

بینگ ادز

«بینگ» (Bing) یکی از موتورهای جستجوی مشهور است که مانند گوگل، خدمات انتشار تبلیغات کلیکی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. یکی از مزایای تبلیغات در پلتفرم «بینگ ادز» (Bing Ads)، هزینه کمتر تبلیغات آن در مقایسه با گوگل است. این موتور جستجو نیز کاربران زیادی دارد و با انتشار تبلیغات کلیکی در آن، می‌توان محتوای مدنظر را به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان نمایش داد.

تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات در موتور جستجوی بینگ را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی در بینگ ادز
نمونه تبلیغات کلیکی در بینگ ادز

فیسبوک ادز و تبلیغات کلیکی در اینستاگرام

«فیسبوک ادز» (Facebook Ads) یکی از پلتفرم‌های مشهور و مؤثر برای تبلیغات کلیکی است که به دلیل شکل هدف‌گذاری خاص مخاطبان در فیسبوک، بیشتر از معیار CPM به‌جای ‌CPC برای قیمت‌گذاری تبلیغات خود استفاده می‌کند. فیسبوک به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که کاربران را بر اساس علاقه‌مندی‌ها و اطلاعات شخصی یا دموگرافیک مانند سن، جنسیت، شغل، موقعیت مکانی و رفتارها هدف‌گذاری کنند.

همچنین فیسبوک از قابلیت «تبلیغات همسان» (Native Ads) نیز پشتیبانی می‌کند. یعنی شما می‌توانید تبلیغات خود را به شکل پست‌های عادی در فیسبوک نمایش دهید و از این طریق، کاربران را به محتوای کسب و کار خود جذب کنید. علاوه بر این، با استفاده از پلتفرم فیسبوک ادز می‌توانید تبلیغات خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز منتشر کنید.

تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی همسان در شبکه اجتماعی فیسبوک را نمایش می‌دهد.

تبلیغات کلیکی همسان در فیسبوک
نمونه تبلیغات کلیکی همسان در فیسبوک

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که گفتیم، استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب مخاطبان راغب است و پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. اما با توجه به محدودیت‌های این پلتفرم‌ها، استفاده از خدمات تبلیغات هدفمند در این سیستم‌ها دشوار است. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای تبلیغات هدفمند استفاده کنید که با چنین محدودیت‌هایی روبه‌رو نیست.

«کاپریلا» پلتفرمی ایرانی برای منتشر کردن تبلیغات کلیکی یا PPC است. این پلتفرم را می‌توان به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های انتشار تبلیغات هدفمند در وب‌سایت‌های ایرانی معرفی کرد که محدودیت‌های پلتفرم‌های مشهور مانند گوگل را در ایران ندارد و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، تبلیغات کسب و کارها را به مخاطبان هدف آن‌ها نمایش می‌دهد. در ادامه، این پلتفرم را به شما معرفی می‌کنیم. خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «الگوریتم‌های گوگل در سئو» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب و کار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار شما تشویق می‌شوند.

  • برای آشنایی بیشتر و دسترسی به خدمات کاپریلا + اینجا کلیک کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

  • برای آشنایی بیشتر و دسترسی به خدمات نشریلا + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین و طراحی کمپین های تبلیغاتی

دوره آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین یا اینترنتی و طراحی کمپین های تبلیغاتی سایت

اگر صاحب کسب و کار آنلاین یا شرکتی هستید و می‌خواهید با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، فروش و درآمد خود را افزایش دهید، می‌توانید تبلیغات آنلاین یا اینترنتی را به عنوان بهترین گزینه در نظر بگیرید. افزایش فروش با هزینه کم تنها یکی از مزایای بسیار زیاد تبلیغات آنلاین و دلایل ضرورت استفاده از آن برای کسب و کارها محسوب می‌شود. از مزایای تبلیغات آنلاین می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • هزینه معقول و امکان بودجه‌بندی هدفمند
  • امکان نظارت بر بودجه
  • امکان ارزیابی دقیق دستاوردهای سرمایه‌گذاری در تبلیغات
  • قابلیت شناخت بیشتر مشتریان و ویژگی‌های آن‌ها
  • شناسایی روش‌های مناسب برای کاهش هزینه تبلیغات و افزایش فروش

اما برای رسیدن به اهداف از طریق تبلیغات آنلاین، باید با اصول و مفاهیم اولیه این تبلیغات، انواع آن، راهکارها و نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین آشنا شوید. «سایت» در دوره‌ای آموزشی، شما را با تبلیغات آنلاین و اصول طراحی کمپین‌های تبلیغاتی آشنا می‌کند. این دوره آموزشی در سه فصل و هفده درس تدوین شده است.

فصل اول، مقدمه‌ای بر تبلیغات آنلاین را بازگو می‌کند و شما را با این نوع از تبلیغات، مزایا و چالش‌های آن و مفاهیم و اصطلاحات پرکاربرد در آن آشنا می‌کند. فصل دوم نکاتی کلیدی در زمینه تبلیغات آنلاین، مانند زمان مناسب برای تبلیغات، هدف‌گذاری مخاطبان و انتخاب هدف کمپین‌ها و انواع شبکه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی را بازگو می‌کند. در نهایت در فصل سوم، شیوه طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و آزمایش و بهینه‌سازی تبلیغات را می‌آموزید.

  • برای دیدن فیلم آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین یا اینترنتی و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی + اینجا کلیک کنید.

یافتن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات کلیکی یا PPC

تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی کاری زمان‌بر و دشوار، اما بسیار مهم است. تمام بخش‌های کمپین‌های تبلیغات کلیکی بر اساس کلمات کلیدی طراحی و ساخته می‌شوند و موفق‌ترین تبلیغ‌کنندگان، کسب و کارهایی هستند که به طور مداوم کلمات کلیدی تبلیغات خود را بهینه‌سازی می‌کنند و فهرست آن‌ها را گسترش می‌دهند.

اگر تنها یک‌بار در زمان شروع اولین کمپین تبلیغاتی، برای یافتن کلمات کلیدی تحقیق کنید، شاید صدها یا هزاران کلمه کلیدی مرتبط و ارزشمند با هزینه تبلیغاتی کم را از قلم بیندازید و ترافیک احتمالی زیادی را از دست بدهید.

فهرست کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • مرتبط بودن: هیچ کسب و کاری نمی‌خواهد برای جذب مخاطبانی که به حوزه کاری آن علاقه‌ای ندارند، هزینه کند. هنگام تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی باید کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که با دقت هدف‌گذاری شده‌اند و در نتیجه، شما را به نرخ کلیک بالاتر، هزینه کلیکی مقرون‌به‌صرفه‌تر و افزایش درآمد و سود می‌رساند. به همین دلیل باید کلمات کلیدی را برای تبلیغات خود انتخاب کنید که به محتوای وب‌سایت، محصولات و خدمات شما مرتبط هستند.
  • جامع بودن: تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی باید جامع باشد و شامل مجموعه‌ای از پرکاربردترین کلمات کلیدی در حوزه تخصصی و کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) باشد. کلمات کلیدی طولانی به طور معمول عبارت‌هایی خاص‌تر و کم‌کاربردترند، اما آمارها نشان می‌دهد که حجم زیادی از ترافیک موتورهای جستجو از طریق این کلمات کلیدی به وب‌سایت‌ها هدایت می‌شوند. همچنین رقابت در تبلیغ با کلمات کلیدی طولانی کمتر است و در نتیجه، تبلیغات با آن‌ها برای کسب و کارها هزینه کمتری دارد.
  • گستردگی: تبلیغات کلیکی روندی مستمر دارند. شما باید همواره کمپین‌های خود را ارزیابی و اصلاح کنید و شرایطی را برای تبلیغات خود در نظر بگیرید که در آن فهرست کلمات کلیدی به طور مداوم در حال گسترش و توسعه باشند.
تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی

مدیریت و نظارت بر کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC

زمانی که کمپین تبلیغات کلیکی جدید خود را راه‌اندازی کردید، باید به طور مداوم روی آن نظارت کنید و تغییرات لازم را در کمپین‌های خود اعمال کنید تا کمپین‌های تبلیغاتی مؤثری داشته باشید. در واقع می‌توان گفت که فعالیت مستمر در حساب‌های کاربری تبلیغات کلیکی، در آینده به موفقیت کمپین‌ها منجر خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، باید همواره عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود را ارزیابی و تحلیل کنید و تغییرات فهرست زیر را در کمپین‌های خود اعمال کنید تا تبلیغات مؤثرتری داشته باشید.

  • گسترش فهرست کلمات کلیدی: فهرست کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خود را با توجه به توصیه‌های بخش قبلی گسترش دهید تا دسترسی کمپین‌های تبلیغات PPC به کاربران جدید را بیشتر کنید.
  • اضافه کردن «کلمات کلیدی منفی» (Negative Keyboards): کلمات کلیدی منفی به آن دسته از کلمات کلیدی گفته می‌شود که به کسب و کار شما مرتبط نیستند و استفاده از آن‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی، بازدهی مطلوبی ندارد. با شناسایی این کلمات و اضافه کردن آن‌ها به بخش مربوطه در ابزارهای تبلیغات کلیکی، اثربخشی کمپین‌های PPC را افزایش می‌دهید و از هزینه‌های غیرضروری و غیرمؤثر جلوگیری می‌کنید.
  • جدا کردن گروه‌های تبلیغات: تقسیم کردن تبلیغات کلیکی به گروه‌های کوچک و مرتبط، به شما در نوشتن متن تبلیغ و صفحه‌های فرود هدف‌گذاری شده کمک می‌کند و در نتیجه، نرخ کلیک و امتیاز کیفی تبلیغات کلیکی شما را بهبود می‌بخشد.
  • ارزیابی کلمه‌های کلیدی پرهزینه: کلمه‌های کلیدی پرهزینه را به شکل دقیق تحت‌نظر بگیرید تا کلماتی که بازدهی مطلوبی ندارند را به‌سرعت از فهرست خود خارج کنید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.
  • بهینه‌سازی صفحه‌های فرود: محتوا و بخش‌های «فراخوانی به اقدام» (Call-to-Action) در صفحه‌های فرود خود را همواره بهینه‌سازی کنید تا صفحه‌ها با جستجوهای کاربران هماهنگ باشد و نرخ تبدیل کسب و کار از این طریق افزایش پیدا کند. تمام ترافیک ورودی خود را به یک صفحه هدایت نکنید.

معیارهای مهم برای ارزیابی تبلیغات کلیکی یا PPC

هنگام نظارت بر عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی باید معیارهای مشخصی را برای ارزیابی عملکرد آن‌ها در نظر بگیرید. در این بخش، تعدادی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC را به شما معرفی می‌کنیم. با نظارت دقیق بر هرکدام از این معیارها، می‌توان نرخ بازگشت سرمایه کمپین‌های تبلیغات پولی را افزایش داد و در هزینه‌های تبلیغات صرفه‌جویی کرد.

  • تعداد کلیک: این معیار، تعداد تمام کلیک‌های یک تبلیغ را نشان می‌دهد. انتخاب کلمات کلیدی و مرتبط بودن آن‌ها به تبلیغات می‌تواند در تعداد کلیک مؤثر باشد.
  • هزینه به‌ازای کلیک: «هزینه به‌ازای کلیک» (Cost-per-Click | CPC)، معیاری است که هزینه تبلیغات به‌ازای هر کلیک روی آن‌ها را می‌سنجد.
  • نرخ کلیک: «نرخ کلیک» (Click-through Rate | CTR) درصد بازدیدهای تبلیغات که به کلیک روی تبلیغ منجر می‌شوند را نمایش می‌دهد. این معیار بر تعیین هزینه تبلیغ به‌ازای هر کلیک تأثیر می‌گذارد. نرخ کلیک مطلوب برای زمینه‌های تخصصی مختلف، متفاوت است.
  • تعداد نمایش: «تعداد نمایش یا ایمپرشن» (Impression) به تعداد دفعات دیده شدن یک تبلیغ گفته می‌شود. این معیار می‌تواند در تعیین شدن هزینه تبلیغات به‌ازای نمایش یا CPM تأثیر بگذارد. تعداد نمایش معیاری مناسب برای سنجش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی با هدف افزایش آگاهی از برند است.
  • هزینه تبلیغات: «هزینه تبلیغات» (Ad Spend) به مجموع هزینه‌های انجام شده برای یک کمپین تبلیغاتی گفته می‌شود. با افزایش امتیاز کیفی تبلیغات می‌توان این هزینه را بهینه‌سازی کرد.
  • نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات: «نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات» (Return on Ad Spend | ROAS) در واقع نرخ بازگشت سرمایه یا ROI کمپین‌های تبلیغاتی مختلف را نمایش می‌دهد. این معیار، سود حاصل شده از سرمایه‌گذاری روی تبلیغات را ارزیابی می‌کند.
  • نرخ تبدیل: «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) درصد افرادی را نشان می‌دهد که اقدام مدنظر کسب و کار در بخش «فراخوانی به اقدام» (Call to Action) صفحات فرود را انجام داده‌اند و به مخاطب راغب یا مشتری کسب و کار تبدیل شده‌اند.
  • هزینه به‌ازای تبدیل: «هزینه به‌ازای تبدیل» (Cost per Conversions) هزینه نهایی ایجاد یک مخاطب راغب است. این معیار، هزینه نهایی تبلیغات تقسیم بر تعداد تبدیل‌ها را نمایش می‌دهد.
  • امتیاز کیفی: «امتیاز کیفی یا رتبه کیفیت» (Quality Score | QS) از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی تبلیغات است و می‌تواند مکان تبلیغات در پلتفرم‌های تبلیغ‌کننده را تعیین کند. این معیار بر اساس میزان مرتبط بودن تبلیغات با جستجوهای کاربران، تجربه کاربری در صفحه‌های فرود و نرخ کلیک مورد انتظار تبلیغات محاسبه می‌شود. در واقع موتورهای جستجو با استفاده از این معیار، کیفیت کلی تبلیغات، هدف‌گذاری کلمات کلیدی و صفحه‌های فرود شما را می‌سنجند و از آن برای تعیین مکان تبلیغات شما بهره می‌گیرند.
  • قیمت پیشنهادی: «قیمت پیشنهادی» (Bid) به مبلغی گفته می‌شود که کسب و کارها حاضرند برای انتشار تبلیغات کلیکی در پلتفرم مدنظرشان بپردازند. بیشتر مواقع این مبلغ بر اساس کلمات کلیدی و میزان رقابت کسب و کارها برای انتشار تبلیغات شامل کلمات کلیدی خاص تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که ارائه بالاترین مبلغ پیشنهادی همیشه به معنی موفقیت در تبلیغات نیست؛ بلکه گاهی اوقات شما می‌توانید با ارائه مبلغ پیشنهادی نسبتاً کم و تبلیغی با کیفیت بالا نیز مکان مدنظر برای انتشار تبلیغ در یک پلتفرم را از آن خود کنید.
  • رتبه تبلیغ: «رتبه تبلیغ» (Ad Rank) بر اساس قیمت پیشنهادی، امتیاز کیفی، اطلاعات اضافی تبلیغات یا Ad Extensions و نرخ کلیک مورد انتظار تعیین می‌شود. علاوه بر این، تجربه کاربران در صفحه‌های فرود نیز در این معیار تأثیرگذارند. در محاسبه این معیار به معیارهای دیگری مانند فعالیت‌های کاربران در گذشته و جستجوهای قبلی آن‌ها و میزان رقابت برای کلمات کلیدی نیز توجه می‌شود. به طور کلی، رتبه تبلیغ در هر مزایده کلمات کلیدی در گوگل توسط فرمول زیر محاسبه می‌شود.
فرمول محاسبه رتبه تبلیغ در گوگل

جمع‌بندی

تبلیغات کلیکی یا PPC، نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که در آن، پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغ، تبلیغات شما را به مخاطبان هدف کسب و کار نمایش می‌دهند و به‌ازای هر کلیک مخاطبان روی تبلیغ‌ها، مبلغی را از شما دریافت می‌کنند.

از مهم‌ترین پلتفرم‌های انتشار تبلیغات کلیکی می‌توان موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل و بینگ، شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و پلتفرم‌های ایرانی منتشرکننده تبلیغات مانند کاپریلا را نام برد. هر زمانی که مخاطبان، کلمه‌های کلیدی مرتبط با محتوا، محصولات یا خدمات کسب و کار شما را در هر یک از این پلتفرم‌ها جستجو کنند، تبلیغات شما به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

به طور کلی راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی از انواع دیگر بازاریابی دیجیتال مقرون‌به‌صرفه‌تر و ساده‌تر است و ارزیابی و تحلیل آن‌ها در مقایسه با روش‌های تبلیغاتی قدیمی‌تر مانند تبلیغات در بیلبوردها، بسیار دقیق‌تر انجام می‌شود. علاوه بر این، این شکل از تبلیغات امکان هدف‌گذاری مؤثر مخاطبان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند و در نتیجه، بهره‌گیری از آن می‌تواند باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و درآمد کسب و کار شود.

برای طراحی کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC باید مراحلی مانند مشخص کردن پارامترها، مشخص کردن اهداف و معیارهای سنجش و ارزیابی آن‌ها، انتخاب نوع کمپین، تحقیق کلمات کلیدی و نظارت مستمر بر عملکرد کمپین را طی کنید.

[ad_2]

Source link

جواد عباس پور
جواد عباس پور

در سال 1385 و پس اخذ مهندسی نرم افزار مجموعه دهکده دانش و فناوری را تاسیس نمودم تجربه های بسیاری در زمینه برنامه نویسی، طراحی وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ کسب کردم و پروژه های فراوانی در زمینه های متعدد انجام دادم، سپس با انگیزه مشاوره در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار فارغ التحصیل شدم. اکنون علاوه بر حوزه فناوری اطلاعات در امور مشاوره، آموزش، تدریس و پژوهش نیز فعالیت های مستمر دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *