زمینه چپ

تبلیغات و بازاریابی عمیق به سبک مصر باستان – قسمت اول

فهرست عناوین

تبلیغات و بازاریابی عمیق به سبک مصر

این مقاله بخشی از نتایج چندماه تحقیق و پژوهش بر روی سیستم تبلیغات و بازاریابی در عصر فراعنه مصر است و حاوی نکات بسیار مفید و کاربردی و قابل استفاده حتی در حال حاضر یعنی عصر فناوری اطلاعات می باشد. لازم به ذکر است تحقیق حاضر را بعنوان دفاع پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار ارائه نمودم و برای اولین بار در وبسایت جواد عباس پور سه بخش از شش بخش آن را منتشر کردم که اکنون بخش اول آن در اختیار شما بازدید کننده محترم می باشد. لینک قسمت دوم و قسمت سوم را با کلیک روی آن می توانید مشاهده نمایید.

 

مقدمه ای بر تبلیغات و بازاریابی

داستان تبلیغات مربوط به یک دهه یا قرن یا عصر نیست بلکه مربوط به تاریخ بشریت است و هزاران سال پیش به شیوه ای نوین و موثر توسط افرادی سرشناس و دارای جایگاه، در زمان و مکانی انجام شده است که شنیدن آن انسان را دچار بحت و حیرت می کند.
همانطور که می دانید تحقیق و توسعه در حوزه بازاریابی، مشتری مداری و تبلیغات نوین در عصر حاضر همه چیز را دگرگون ساخته، اکنون حتی یک مادر بزرگ پیر هم می تواند کالا یا خدمات خود را از منزلش به نمایش عموم درآورده و برای خود مشتری جذب نماید.
همین تغییرات شگرف باعث شده است اصول تبلیغات و مشتری مداری هر لحظه دستخوش تغییرات شود و سبک جدیدی از آن پا به عرصه ظهور گذارد برای مثال تا چندسال پیش برای تبلیغ، هزینه های هنگفتی صرف چاپ کارت ویزیت، بروشور، تراکت و بیلبورد میشد اما به یکباره همه دستگاه های چاپ کاغذ خاموش شدند و اکنون دیگر کسی دنبال شنیدن صدای چرخ دنده های دستگاه های چاپ و دیدن و لمس کاغذهای رنگی تبلیغاتی نیست زیرا جایگزینی به نام موبایل پیدا شده است.
اما همانطور که طبیعت به ما نشان داده است قوانینی وجود دارند که عدم رعایت آنها باعث گمراهی یا منجر به شکست خواهد شد مانند شنا کردن در خلاف جهت یک رودخانه عظیم که هر چقدر مهارت شنا وجود داشته باشد اگر برخلاف جریان آب یک رودخانه عظیم شنا کنیم بی شک غرق خواهیم شد و قوانین بسیاری از این قبیل که در طبیعت گنجانده شده اند اما عدم شناخت کافی از آنها باعث گمراهی و درماندگی خواهد شد.
از طرف دیگر کتب، مقالات و نظریه های فراوانی در زمینه شیوه های نوین تبلیغ و بازاریابی انتشار یافته اند که ذهن هر مخاطبی را درگیر نموده و سیل این دریای عظیم اطلاعات انسان را دچار آشفتگی و مردد در انتخاب گزینه صحیح نموده است.

 

روش صحیح و قابل اعتماد برای بازاریابی و تبلیغ چیست ؟

برای انتخاب یک روش صحیح در زمینه تبلیغ و بازاریابی باید بتوان به آن اعتماد کرد و پیش نیاز اعتماد شناخت عمیق نسبت به آن موضوع یا گزاره است، شاید اگر از اسامی مانند برایان تریسی، دیل کارنگی، اسپنسرجانسون، دارن هاردی و … که کتابهای متعددی در زمینه اصول مذاکره، بازاریابی، تبلیغ و موفقیت به چاپ رسانده اند ذکر کنیم، شناخت کافی نسبت به آنها وجود داشته و باعث جلب اعتماد شود اما باید بگویم پروژه پایان نامه کارشناسی خودم را باستناد پژوهش در یک قصه از کتابی انتخاب نموده ام که قرن هاست شرق و غرب عالم خواسته یا ناخواسته از منابع آن بهره مند می شود برای مثال به این صحبت آقای برایان تریسی می توان اشاره کرد که زندگی و کار یعنی یک پله به عقب و دو پله به جلو و این صحبت اقتباس از آیات 5 و 6 سوره انشراح در قرآن دارد که می گوید پس از هر یک سختی دو آسانی است.

 

منبع تحقیق در این مقاله چیست ؟

در آثار بسیاری از مولفان، نویسندگان، سخنرانان و بزرگان که حتی غیر مسلمان هستند به وضوح می توان رد پایی از گفته های کتاب راهنمای بشر (کاتالوگ انسان) یعنی قرآن را دید زیرا شناختی که این کتاب گرانبها از انسان و پیرامون آن دارد دقیق، عمیق و بدون خطا است بنابراین منبع مقاله حاضر را سوره یوسف انتخاب نمودم البته بدون پرداختن به مسائل مذهبی و فقط صرفا با دیدگاه کسب و کاری و عینک بازاریابی.
تاریخ همیشه نشان داده است که اگر علم و آگاهی در مسیر درست خود قرار گیرند انسان را در هر زمینه ای به سر منزل مقصود خواهد رساند و از آنجا که یکی از اهداف اصلی هر انسانی داشتن کسب و کاری پر رونق همراه با مشتریانی وفادار است پس دانستن قوانین دقیق کسب و کار و قدم برداشتن هم جهت و در مسیر صحیح آن باعث موفقیت خواهد شد.
تحقیق پیش رو یک فرایند مهم و اثر گذار در طبیعت را ارائه می کند که در طول تاریخ تا امروز که عصر فناوری اطلاعات است افراد بسیاری با آن رو در رو شده اند و در خصوص روشهای مختلف آن کتاب نوشته اند و یا نظریه پردازی هایی انجام شده که حتی در برخی موارد تبدیل به علم گردیده اگرچه هر انسانی در مسائل شغلی بصورت پراکنده برخی مطالب در این خصوص را از کتب و منابع مختلف شنیده است و اصولی از حوزه مشتری مداری و تبلیغات در ذهن همه ما وجود دارند اما همیشه سوال اساسی که ذهن ها را مشغول خود کرده است این بوده : آیا اطلاعات من قابل اعتماد هستند ؟ و اگر به آن عمل کنم نتیجه مطلوب را خواهم گرفت ؟ شاید دلیل اصلی این سوال را بتوان عدم وجود منبع قابل اعتماد و بدون نقصی ذکر کرد که با خیال راحت به آن استناد شود ولی در این زمینه هر استاد، سخنور یا مولفی نظر خاص خود را دارد که هر از چندگاهی نیز تغییر می کند به جز قرآن که صرفا تعمیم داده میشود و تغییری نمی کند.
اما تحقیق حاضر ماجرای زندگی فرد و اشخاصی است که شاید بارها شنیده اید اما صرفا به جنبه مذهبی یا درام آن توجه شده است و تا کنون حداقل اینجانب در جایی ندیده ام تا این قصه را از جنبه کسب و کاری مورد توجه قرار دهند، بنابراین رویکرد این مقاله صرفا جنبه شغلی و کسب و کاری دارد و در مسیر مطالعه آن حتما متوجه خواهید شد که چه میزان مو شکافانه به پازل کسب و کار، تبلیغات و مشتری مداری پرداخته شده است.

 

زمان و مکان مناسب برای تبلیغ کی و کجاست ؟

قصه ما از آنجا شروع می شود که زلیخا بدلیل ناراحتی از یوسف نبی و بی توجهی وی ترتیبی اتخاذ کرد تا یوسف زندانی شود و از جلوی چشمان زلیخا دور گردد و یوسف که بعدها مشخص شد در برنامه ریزی و مدیریت ید طولایی دارد از همان ابتدا با صداقت و شفافیت به دنبال اهداف عالیه خود بوده است تا داستان زندانی شدن او این نکته را تذکر دهد در جای جای این کره خاکی و حتی در زندانی که بی گناه به آن انداخته شده ای می توان برنامه ریزی داشت و مهارت خود را برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود تبلیغ کرد و حتی محصول یا خدمات خود را نیز ارائه نمود چون تمام اجزای این قصه قابل تعمیم به موقعیت های مختلفی است که در آن قرار میگیریم البته منکر آن نیستیم که سه قانون صبر، صدق گفتار و حسن رفتار در این زمینه باید رعایت شود اما شدنی است زیرا یوسف جوان این موفقیت را در زمان مصر باستان که مرکز ظلم به رعیت و کاسبی از عبادت خدایان دروغین بوده بدست آورده است.
نکته مهم در داستان یوسف پیامبر، حسن برخورد یوسف و رفتار دوستانه او حتی با مجرمینی است که منتظر اعدام هستند و این امر بدون تمرین امکان پذیر نیست و گاهی اوقات سالها برای آن باید زحمت کشید تا ملکه ذهن و رفتار گردد زیرا انسان کم صبر آفریده شده (سوره معارج آیه 19) و بطور طبیعی به محض اینکه در موقعیت بدی قرار گیرد ممکن است حسن رفتار را فراموش نموده و اقدام به توهین نماید پس برای از بین بردن عادات بدی که بطور طبیعی وجود دارند اما نیازمند کنترل و هدایت به سمت انرژی مثبت هستند باید وقت بگذاریم، تمرین کنیم، خودمان را تشویق کنیم یا تنبیه نماییم تا احسان و نیکوکاری جزئی از وجودمان شود.
پس از زندانی شدن حضرت یوسف، دو نفر دیگر از کسانی که در کاخ شاه جزء ندیمان بودند به زندان انداخته شدند یکی از نکات برتر در این قسمت یعنی آیه شماره (۳۶) از سوره یوسف این هست که برای تبلیغ در هر زمان و مکانی انسان می تواند اقدام کند حتی زندان، مهم آن است که این تبلیغ صادقانه باشد و بتواند گرهی از مشکلات را باز کند بنابراین کالا و خدمتی که برای تبلیغ باید ارائه شود بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 

تاثیر حسن خلق و رفتار نیکو در تبلیغات ؟

دومین نکته که باید آن را به عنوان یکی از اصول راهبردی در بازاریابی به شمار آورد حسن خلق با افراد است اگر حسن خلق همیشه و همه جا فعال باشد و فرقی نکند برای بازاریابی است یا برای تعامل دوستانه همین امر باعث خواهد شد ارتباط راحت تری را با مخاطب برقرار کرد و باعث نفوذ کلام به صورت واقعی در دل افراد خواهد شد کما اینکه در علوم تجربی و اصول مذاکره این نکته توسط مربیان و اساتید گوشزد می شود که در هنگام صحبت با طرف مقابل سعی کنید در وی نفوذ پیدا کنید پس به بیان ساده میتوان راه نفوذ را حسن خلق و نیکوکاری به صورت صادقانه و شفاف اعلام کرد این امر باعث خواهد شد تا افراد به راحتی اعتماد کنند و رازهای خود را نیز با ما در میان بگذارند با استناد به داستان یوسف در این بخش اشاره شده دو نفر از زندانیان برای ابراز خواب خود آشفته بودند نزد یوسف آمده و آن را عنوان کردند چون حسن خلق یوسف و نیکوکاری در برخورد با زندانیان باعث جذب افراد و جلب اعتماد آنها شده بود.

 

آیا اعتماد به نفس یعنی اعتماد به کالا و خدمات ؟

در این بخش از داستان به راحتی می توان دریافت خط که داشتن آرامش و حسن خلق برای ارتباط و تعامل با مخاطبان و مشتریان اعتماد به نفس می باشد و اعتماد به نفس یک پیش نیاز ضروری قبل از هر مذاکره است اما آیا به دست آوردن اعتماد به نفس ، به سادگی میسر خواهد بود ؟ مطمئناً اگر فردی اعتماد به نفس کاذب را درون خود افزایش دهد ارتباط موثر و مثمر ثمری را نخواهد توانست با مخاطب خود برقرار کند بنابراین لازمه اعتماد به نفس اصل صادق بودن در گفتار بیرون و درون است بدین معنی که اگر خدمت یا محصولی داریم این اطمینان را داشته باشیم که محصول و خدمت ما کمترین نقص ممکن را دارد و به نحو احسن می تواند گره از کار مخاطب یا مشتری باز نماید پس اعتماد به نفس رابطه مستقیم با مهارت و تخصص آن هم به صورت صادقانه دارد.
نکته قابل توجه دیگری که که در این بخش از داستان اهمیت بالایی دارد جلب و جذب افرادی است که در زندان مجرم و گناهکارند! یعنی شما برای بازاریابی اگر اصل نیکوکار بودن و حسن خلق را رعایت کنید اعتماد مجرمین و گناهکار ها را هم می توانید جلب نمایید.

 

لینک ادامه مقاله حاضر در بخش دوم

برای صرفه جویی در زمان و طولانی بودن مقاله حاضر و احترام به خواننده محترم، آنرا به سه بخش مساوی تقسیم نمودیم تا در صورت وجود ذیق وقت بتوانید در زمان های مختلف آنرا مطالعه نمایید. لطفاً برای مطالعه بخش دوم لینک مقابل را کلیک نمایید. تبلیغات و بازاریابی عمیق به سبک مصر باستان – قسمت دوم

 

جواد عباس پور
جواد عباس پور

در سال 1385 و پس اخذ مهندسی نرم افزار مجموعه دهکده دانش و فناوری را تاسیس نمودم تجربه های بسیاری در زمینه برنامه نویسی، طراحی وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ کسب کردم و پروژه های فراوانی در زمینه های متعدد انجام دادم، سپس با انگیزه مشاوره در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار فارغ التحصیل شدم. اکنون علاوه بر حوزه فناوری اطلاعات در امور مشاوره، آموزش، تدریس و پژوهش نیز فعالیت های مستمر دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *