زمینه چپ

استراتژی تبلیغات کلیکی — راهنمای افزایش فروش از تبلیغ بازاریابی PPC

فهرست عناوین

[ad_1]

تبلیغات کلیکی می‌توانند ابزار قدرتمندی در فعالیت‌های بازاریابی شما باشند. اگر می‌خواهید حضور خود را در فضای آنلاین پررنگ‌تر کنید، فروش خود را افزایش دهید و مشتریان احتمالی بیشتری را جذب کنید، تبلیغات کلیکی به شما کمک خواهد کرد. قبل از بهره‌مندی از مزایای تبلیغات کلیکی باید با این روش تبلیغات و نحوه بهینه‌سازی آن براساس بودجه و مخاطب ایده‌آل، آشنا باشید. در این مطلب ضمن توضیح عملکرد و مفهوم تبلیغات کلیکی، استراتژی تبلیغات کلیکی را شرح می‌دهیم و ساختار آن را بیان می‌کنیم.

تبلیغات کلیکی چیست ؟

تبلیغات کلیکی که به آن «PPC» یا بازاریابی موتورهای جستجو نیز می‌گویند، تاکتیکی است که در آن کسب و کارها تبلیغی را به صورت آنلاین در پلتفرم‌های تبلیغاتی موتور جستجو تعریف می‌کنند و هر بار که کاربر روی آن تبلیغ کلیک کند، شرکت باید مبلغی را پرداخت کند. درج آگهی به‌تنهایی هزینه‌ای ندارد و کسب و کارها تنها زمانی هزینه می‌پردازند که کاربر با تبلیغ تعامل کرده باشد. تبلیغات کلیکی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • تبلیغات جستجو: تبلیغاتی که در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.
  • تبلیغات نمایشی: تبلیغاتی که به صورت گرافیکی، ویدیو یا پست‌های پولی در فید رسانه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌های شخص ثالث ظاهر می‌شوند.

پلتفرم تبلیغات کلیکی

پلتفرم‌های متعددی برای تبلیغات کلیکی وجود دارند، اما بیشتر بازاریابان از تبلیغات کلیکی گوگل برای کمپین‌های خود استفاده می‌کنند. گوگل ادز با نام قدیم گوگل ادوردز، محبوب‌ترین ارائه دهنده خدمات تبلیغات کلیکی است. از آنجایی‌که بیشتر افراد از گوگل برای جستجو استفاده می‌کنند، این پلتفرم، مکانی عالی برای قرار دادن تبلیغات است. نتایج تبلیغات، در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند و با علامت «Ad» مشخص شده‌اند. این نتایج با نتایج طبیعی تفاوت دارند و برای آن‌ها هزینه پرداخت شده است. تفاوت نمایش نتایج طبیعی و پولی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ترافیک طبیعی و پولی

سایر ارائه‌دهندگان خدمات تبلیغات کلیکی شامل وب‌سایت‌ها و موتور جستجوهای زیر هستند.

  • تبلیغات مایکروسافت (بینگ سابق)
  • تبلیغات فیسبوک
  • تبلیغات توییتر
  • پین‌های تبلیغاتی پینترست
  • تبلیغات لینکدین

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات کلیکی نمایشی استفاده می‌کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی نمایشی را نشان می‌دهد.

نمونه پست

استراتژی تبلیغات کلیکی

تبلیغات در موتورهای جستجو به افزایش درآمد، هدایت ترافیک و افزایش آگاهی از برند کمک می‌کنند. تبلیغات کلیکی همراه با بازاریابی جستجوی طبیعی، فروش را افزایش می‌دهند. براساس گفته‌های گوگل، به طور متوسط کسب و کارها در ازای هر دلاری که در تبلیغات کلیکی گوگل ادز هزینه می‌کنند، ۲ دلار درآمد به‌دست می‌آورند. برای این‌که کمپین تبلیغات کلیکی نتایج مثبتی برای کسب و کار به همراه داشته باشد، باید بر پایه‌های مستحکمی بنا شود. استراتژی قوی تبلیغات کلیکی، کلید برنامه‌ریزی، اجرا و بهینه‌سازی کمپین تبلیغات کلیکی است.

بدون داشتن استراتژی برای کمپین تبلیغات پولی، بودجه خود را هدر می‌دهید، از طرفی با داشتن استراتژی می‌توانید کمپین تبلیغاتی هدفمند ایجاد کنید. در ادامه استراتژی تبلیغات کلیکی را از تحقیق کلمات کلیدی و بررسی رقبا گرفته تا طراحی صفحه فرود و بهینه‌سازی و گزارش‌دهی را توضیح می‌دهیم. ۱۳ استراتژی تبلیغات کلیکی در زیر فهرست شده‌اند.

مرحله برنامه‌ریزی تعیین بودجه و اهداف
تجزیه و تحلیل چشم‌انداز رقابتی
تحقیق کلمات کلیدی
مرحله اجرایی تعریف ساختار حساب کاربری
تدوین متن تبلیغاتی تاثیرگذار
استفاده از افزونه تبلیغاتی
ایجاد صفحه فرود بهینه‌سازی شده
طراحی صفحه فرود سازگار با موبایل
شناسایی و هدف‌گیری مخاطبان مشابه
مرحله بهینه‌سازی شناسایی کلمات کلیدی منفی
افزایش نرخ بازگشت سرمایه
اندازه‌گیری و گزارش‌دهی
استفاده از تست A/B

۱. تعیین بودجه و اهداف

استراتژی تبلیغات کلیکی می‌تواند طیف وسیعی از اهداف، شامل افزایش رشد، افزایش سود یا ایجاد تبدیل را به همراه داشته باشد. اما چگونه متوجه شویم کدام هدف برای ما معنادارتر است. ابتدا مطمئن شوید که اهداف کمپین تبلیغاتی با استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شرکت هم‌سو است. برای مثال، اگر هدف کلی بازاریابی شما در ۳ ماه آینده افزایش ترافیک سایت است، هدف استراتژی تبلیغات کلیکی باید دستیابی به نرخ کلیک بالاتر وب‌سایت باشد. با مشخص شدن هدف، فعالیت‌های لازم برای دستیابی به آن نیز آشکار می‌شوند.

سپس باید اطمینان حاصل کنید که اهداف و استراتژی‌های تبلیغات کلیکی شرکت، مخالف فعالیت‌های بازاریابی طبیعی موجود، نباشد. سهم جستجوی طبیعی کلمات کلیدی مورد استفاده در تبلیغات کلیکی را بررسی کنید. کلمات کلیدی که به صورت طبیعی ترافیک زیادی را به وب‌سایت شما هدایت می‌کنند، باید مورد بررسی قرار بگیرند.

در ادامه باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را تعریف کنید. برای مثال اگر هدف اصلی استراتژی تبلیغات کلیکی، تولید «مشتری راغب» (Lead) است، شاخص کلیدی عملکرد شما باید تعداد تبدیل‌های حاصل شده از تبلیغات پولی باشد. به علاوه باید هزینه هر لید را تعیین کنید. برای این کار باید «ردیابی تبدیل» (Conversion Tracking) را در اکانت گوگل ادز خود فعال کنید.

حال نوبت به تعیین بودجه می‌رسد. میزان سرمایه‌گذاری روی تعداد کلمات باید مشخص شود. همچنین به طور واقع‌بینانه تعداد کلیک انتظاری در ماه را تعیین کنید. تعداد کلیک‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کیفیت متن تبلیغ
  • قدرت صفحه فرود
  • درصد افرادی که که روی تبلیغات پولی کلیک می‌کنند
  • پیشنهاد شرکت‌های رقیب

مطالعات نشان می‌دهد ۳۳ درصد از افراد اگر احساس کنند پاسخشان را می‌گیرند، روی تبلیغات پولی کلیک می‌کنند. در نهایت، باید نقطه‌ای را بیابید که تلاش‌های پولی بازاریابی شما به نرخ مثبت بازگشت سرمایه بیانجامد. این بدین معنی است که باید زمانی را مشخص کنید که در آن نقطه، آن‌قدر فروش داشته‌اید که هزینه‌های تبلیغات کلیکی خود را پوشش داده‌اید. اگر کمپین شما در بازه زمانی تعیین شده دچار شکست شد، نیاز به ارزیابی دوباره دارید.

۲. تجزیه و تحلیل چشم‌انداز رقابتی

تجزیه و تحلیل چشم‌انداز رقابتی، رقبای اصلی شما و فعالیت‌های موفقیت‌آمیز آن‌ها را در تبلیغات کلیکی مشخص می‌کند. با تجزیه و تحلیل رقبا متوجه می‌شوید کمپین تبلیغاتی شما تا چه اندازه باید تهاجمی باشد تا بتواند با دیگران رقابت کند. گوگل ادز ویژگی خاصی دارد که به شما کمک می‌کند تا از رقبا پیشی بگیرید. برای مثال اگر از ویژگی «Target Outranking Share» استفاده کنید، گوگل ادز به صورت خودکار «مبلغ تعیین شده» (Bid) را افزایش می‌دهد تا تبلیغ شما بالاتر از رقبا قرار بگیرد. در این ویژگی تنها می‌توانید یک دامنه را به عنوان رقیب معرفی کنید بنابراین آن را عاقلانه انتخاب کنید.

تحلیل رقبا

۳. تحقیق کلمات کلیدی

همه جستجوها، اعم از طبیعی یا پولی، با وارد کردن کلمه یا عبارتی در کادر جستجو آغاز می‌شود. بنابراین، تحقیق کلمات کلیدی به صورت کاربرمحور یکی از استراتژی‌های تبلیغات کلیکی است. باید فهرستی از کلمات کلیدی رقبا تهیه کنید. این کار لازم است اما کافی نیست. با استفاده از روش طوفان فکری در مورد محصولات، خدمات و ویژگی‌های آن‌ها می‌توانید فهرست کامل‌تری از کلمات کلیدی به دست بیاورید. برای مثال، نمونه کلمه کلیدی وب‌سایتی در حوزه مد و پوشاک، کلمه کلیدی بلند «کفش زنانه» است. با استفاده از ابزارهایی می‌توانید سختی کلمات کلیدی را متوجه شوید و از کلمات کلیدی مرتبط با دشواری کمتر استفاده کنید.

اگر در وب‌سایت خود ویژگی جستجو را قرار داده‌اید، از اطلاعات ۹۰ روز اخیر آن خروجی بگیرید، سپس آن‌ها را بر اساس نوع، طبقه‌بندی کنید. این فهرست عبارت‌هایی را نشان می‌دهد که افراد در وب‌سایت شما جستجو کرده‌اند، بنابراین ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. در نهایت به سرچ کنسول بروید و کلمات کلیدی طبیعی موجود با نرخ کلیک بالا را شناسایی کنید. ممکن است استفاده از این کلمات در تبلیغات کلیکی نیز نتیجه خوبی در پی داشته باشد.

۴. تعریف ساختار حساب کاربری

با گذراندن مراحل بالا، برای شروع مرحله اجرایی استراتژی تبلیغات کلیکی آماده هستید. برای تنظیم حساب کاربری گوگل باید کمپین‌ها و «گروه‌ تبلیغ» (Ad Group) را تعریف کنید. بیشتر حساب‌های کاربری گوگل شامل چند کمپین گسترده و تعداد کمی گروه تبلیغ در هر کمپین خواهند بود. باید بودجه خود را در سطح کمپین و کلمات کلیدی را در سطح گروه تبلیغ تعریف کنید. برای تعریف کمپین خود باید کلمات کلیدی را بررسی کنید که از مرحله قبل فهرست کرده‌اید. همچنین باید اقداماتی را درنظر بگیرید که می‌خواهید کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغ، در وب‌سایت شما انجام دهند.

برای مثال، اگر لباس مردانه می‌فروشید، کمپینی برای فروش ژاکت راه‌اندازی کنید. هدف کمپین این است که افرادی را به وب‌سایت جذب کنید که به دنبال خرید ژاکت هستند. برای تعریف گروه‌های تبلیغ، کلمات کلیدی را بررسی و آن‌ها را تقسیم‌بندی کنید. برای مثال، اگر کسی عبارت «کت اسپرت مردانه» را جستجو کند، باید تبلیغی متفاوت از کسی مشاهده کند که عبارت «کت زمستانی مردانه» را جستجو کرده است. در واقع این افراد باید به صفحات متفاوت هدایت شوند. تصویر زیر ساختار و جایگاه کمپین و گروه تبلیغ را نشان می‌دهد.

کمپین و گروه

۵. تدوین متن تبلیغاتی تاثیرگذار

در هر گروه تبلیغ باید متن تبلیغ را تعریف کنید. تدوین متن تبلیغاتی تاثیرگذار در استراتژی تبلیغات کلیکی اهمیت زیادی دارد. اگر متن تبلیغ شما تاثیرگذار باشد، امتیاز کیفی را افزایش، هزینه جذب را کاهش و نرخ کلیک را افزایش می‌دهد. افراد براساس متن تبلیغ تصمیم می‌گیرند که روی تبلیغ شما کلیک کنند یا خیر. بنابراین، این مرحله بسیار مهم است. ابتدا باید با سیاست‌های اساسی موتورهای جستجو در مورد متن تبلیغ آشنا باشید. این احتمال وجود دارد که برخی تبلیغات در اثر نادیده گرفتن این سیاست‌ها حذف شوند. برای تدوین متن تبلیغاتی تاثیرگذار موارد زیر را رعایت کنید.

  • از کلمه کلیدی هدف حداقل یک بار در عنوان و متن تبلیغ استفاده کنید.
  • فراخوانی به اقدام را در ابتدای متن تبلیغ قرار دهید تا کاربر بداند پس از کلیک با چه مواردی مواجه می‌شود. برای مثال اگر هدف شما این است که کاربر پس از کلیک روی تبلیغ ثبت‌نام کند، عبارت «ثبت‌نام کنید» را در ابتدای متن قرار دهید. این موارد را باید با اهداف استراتژی تبلیغات کلیکی خود تطبیق دهید.
  • در متن تبلیغ از قیمت یا آمار استفاده کنید. کاربران به تبلیغاتی جذب می‌شوند که وعده‌های ملموس به آن‌ها بدهند. البته باید به این وعده‌ها در صفحه فرود عمل کنید.
  • در متن و عنوان، مزایای محصول را بیان کنید. برای مثال به جای «ژاکت زمستانی مردانه» بگویید «در تمام زمستان با این ژاکت مردانه، گرم بمانید».
  • کاربران به URL دقت می‌کنند. بنابراین، سعی کنید URL به صورتی باشد که نشان دهد فرد در کجای سایت فرود آمده است.
  • متن تبلیغ رقیب را بررسی و تفاوت‌های آن را شناسایی کنید. اگر هر دو برای کلمه کلیدی مشابه تبلیغ می‌کنید، متن تبلیغ خود را به صورت متقاعدکننده‌تری بنویسید.
  • قیمت‌ها، جشنواره‌ها و موارد انحصاری را برجسته کنید.
  • متن تبلیغ و صفحه فرود باید با هم هماهنگ باشد.
  • به جای تمرکز روی محصولات، خدمات و ویژگی‌ آن‌ها، روی مزایا تمرکز کنید.
  • نقاط تمایز کسب و کار خود، مانند ارسال رایگان را درج کنید.

برای شفاف شدن موضوع به مثال زیر دقت کنید. در این مثال تلاش شده تا از عنوان متقاعدکننده‌ای استفاده شود و افزایش ۳۰ درصدی در عملکرد را وعده داده است. با استفاده از افزونه قیمت، پیشنهاد ۳۰ روز استفاده از نسخه آزمایشی رایگان را به کاربر می‌دهد. URL به خوبی نشان می‌دهد کاربر در کجای سایت فرود می‌آید و لینک‌های مفید نیز در تبلیغ گنجانده شده است.

کمپین

۶. استفاده از افزونه تبلیغاتی

اگر می‌خواهید تبلیغ شما برجسته‌تر از تبلیغ رقبا به نظر بیاید، از «افزونه تبلیغاتی» (Ad Extensions) استفاده کنید. در مثال قبل از افزونه‌های لینک سایت و قیمت استفاده شده است. با استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی می‌توانید اطلاعات اضافی در مورد کسب و کارتان مانند شماره تلفن، آدرس یا قیمت را به تبلیغ اضافه کنید. متن تبلیغ را سنجش و بهینه‌سازی کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید. حتی تغییر کوچکی در تبلیغ می‌تواند روی نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات کلیکی اثر بگذارد. برای این‌که به بازار هدف خود، ارزش ارائه دهید و خود را از رقبا متمایز کنید، باید از افزونه‌ها بهره بگیرید. حوزه تخصصی شما در این موضوع اهمیتی ندارد چراکه پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادز، برای هر کسب و کاری، گزینه‌‌ای دارند. بنابراین، استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی در استراتژی تبلیغات کلیکی توصیه می‌شود. در ادامه ۳ مورد از مهم‌ترین افزونه‌های تبلیغاتی را مطرح می‌کنیم.

«افزونه پیام» (Message Extension): با استفاده از افزونه پیام به کاربران این امکان را می‌دهید تا به شما پیام بفرستند. در این حالت می‌توانید از شماره تماس یا ایمیل پیام را دریافت و به آن پاسخ دهید. همچنین امکان تنظیم پاسخ‌های خودکار در این افزونه وجود دارد. افزونه پیام برای شرکت‌های مسافرتی، اجاره اقامتگاه و رزرو هتل کاربرد زیادی دارد.

افزونه پیام

«افزونه تماس»‌(Call Extension): با افزونه تماس می‌توانید شماره تماس کسب و کار خود را به تبلیغ اضافه کنید تا کاربران بتوانند به راحتی با کسب و کار شما تماس بگیرند. اگر افراد از طریق وب موبایل وارد وب‌سایت شما شده باشند، با این افزونه به راحتی روی شماره تماس کلیک می‌کنند و تماس می‌گیرند. افزونه تماس برای کسب و کارهاای مناسب است که خدمات اضطراری مانند تعمیرات سرمایش و گرمایش را ارائه می‌دهند.

افزونه تماس

«افزونه قیمت» (Price Extension): ازافزونه قیمت برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد محصولات، قیمت و امکانات آن استفاده می‌شود. افزونه قیمت را می‌توان بدون دردسر به‌روزرسانی کرد. با این کار خرید را برای کاربران ساده‌تر می‌کنید. افزونه قیمت برای فروشگاه‌های آنلاین ضروری هستند.

افزونه قیمت

۷. ایجاد صفحه فرود بهینه

تبلیغات باید کاربر را به صفحه فرود هدایت کنند. هرچه هماهنگی بین هدف جستجو و محتوای صفحه فرود بیشتر باشد، نرخ تبدیل بالاتر است. اگر همه کاربران را به صفحه‌ای واحد مانند صفحه اصلی بفرستید، آ‌ن‌ها وب‌سایت را ترک می‌کنند. این موضوع بر امتیاز کیفی تاثیر منفی دارد و در نتیجه تبلیغات شانس کمتری برای نمایش در جستجوها خواهند داشت. نکته مهم این است که پیام‌ها و کلمات کلیدی در متن تبلیغ و صفحه فرود یکسان باشند. طی مطالعاتی محققان متوجه شدند تغییر دادن تنها ۳ کلمه برای شبیه‌تر کردن صفحه فرود و متن تبلیغ، باعث افزایش ۳۹ درصدی تبدیل خواهد شد.

براساس معیارهای مراحل برنامه‌ریزی، هر صفحه فرود باید دارای تنها یک فراخوانی به اقدام باشد. همچنین صفحه فرود باید ساده و کاربرپسند طراحی شود. عناصر کاهنده سرعت صفحه مانند تصاویر حجیم، را به حداقل برسانید. فرم‌ها نیز باید دارای ضروری‌ترین موارد باشند. تنها هدف شما در این مرحله این است که کاربر را به سمت اقدام موردنظر هدایت کنید. بنابراین، از عوامل برهم‌زننده تمرکز مخاطب از اقدام موردنظر دوری کنید.

۸. طراحی صفحه فرود سازگار با موبایل

در سال‌های اخیر کسب و کارها بر راضی کردن کاربران موبایل تمرکز بیشتری دارند. دلایل این موضوع در زیر فهرست شده است.

  • بیش از نیمی از ترافیک اینترنت در دنیا، مربوط به موبایل است.
  • بیش از ۴۰ درصد از تراکنش‌های آنلاین در موبایل انجام شده است.
  • بیش از ۵۰ درصد کلیک روی تبلیغات در موبایل است.

بسیاری از کسب و کارها در استراتژی تبلیغات کلیکی خود، سازگار بودن با موبایل را فراموش می‌کنند. ممکن است تبلیغات کلیکی در گوشی‌های هوشمند و تبلت به طور صحیح نمایش داده شوند، اما صفحه فرود متصل به تبلیغ نیز باید با موبایل سازگاری داشته باشد. صفحه فرود مناسب از ویژگی‌های زیر برخوردار است.

  • سرعت بالا
  • کاربردی
  • مرتبط

اگر می‌خواهید نرخ بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانید، باید صفحه فرود، سازگار با موبایل باشد.

بهینه سازی سایت برای موبایل

۹. شناسایی و هدف گیری مخاطبان مشابه

اگر به دنبال استراتژی خلاقانه تبلیغات کلیکی هستید، از ویژگی «مخاطبان مشابه» (Similar Audience) گوگل ادز یا «Lookalike Audience» فیسبوک استفاده کنید. این ویژگی در فیسبوک و گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا به کاربرانی مشابه با مشتریان، بازدیدکنندگان و فالوورهای فعلی، دسترسی داشته باشید. ویژگی مخاطبان مشابه باعث می‌شود تا هدف‌گیری مخاطبان را به صورت دقیقی انجام دهید. علاوه بر این در فیسبوک و گوگل ادز بیشتر فرآیند هدف‌گیری مخاطب به صورت خودکار است، تیم شما تنها باید داده‌های اولیه را وارد این پلتفرم‌ها کند، البته این کار زمان زیادی را نمی‌گیرد.

برای مثال، در گوگل ادز با استفاده از مخاطبان بازاریابی مجدد می‌توانید مخاطبان مشابه را ایجاد کنید. دقت داشته باشید فهرست مخاطبان که به عنوان داده اولیه وارد می‌کنید باید حداقل ۱۰۰ کاربر داشته باشد. ترکیب بازارایابی مجدد با مخاطبان مشابه می‌تواند نرخ تبدیل شما را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد. در فیسبوک نیز می‌توانید با بارگذاری کردن فایل مشتریان، ارجاع به ترافیک وب‌سایت و فعالیت‌های اپلیکیشن، مخاطبان مشابه را ایجاد کنید. فیسبوک توصیه می‌کند که داده‌های حداقل ۱۰۰۰ کاربر را وارد کنید. کسب و کارهایی که از مخاطبان مشابه استفاده می‌کنند، موفقیت چشمگیری داشته‌اند. در برخی موارد، شرکت‌ها با تبلیغات هدفمند نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات کلیکی خود را تا ۴ برابر افزایش داده‌اند.

۱۰. شناسایی کلمات کلیدی منفی

با اتمام مرحله اجرا، دیگر نمی‌توانید استراتژی تبلیغات کلیکی خود را روی حالت خودکار قرار دهید. استراتژی تبلیغات کلیکی موفق به طور مداوم تغییر می‌کند. به این مرحله، بهینه‌سازی گفته می‌شود. برای شروع، کلمات کلیدی بی‌اثر را از گزارشات عبارات جستجو شده گوگل ادز استخراج کنید. به دنبال کلماتی باشید که نمایش بالایی داشته‌اند اما نرخ کلیک آن‌ها اندک بوده است. هرکدام از این کلمات را به عنوان کلمه کلیدی منفی درنظر بگیرید. با این کار وقتی افراد آن کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند، تبلیغ شما نشان داده نمی‌شود. با حذف این کلمات کلیدی، بودجه خود را روی کلمات کلیدی بهتر متمرکز می‌کنید و شانس بیشتری برای برای افزایش نرخ کلیک خواهید داشت. این موضوع باعث بهبود امتیاز کیفی نیز می‌شود.

این مرحله زمان مناسبی برای محدود کردن «تطابق گسترده» (Broad Match) است. در Broad Match، تبلیغات برای کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما نمایش داده می‌شود حتی اگر کلمه کلیدی اصلی شما شامل آن لغات نباشد. استفاده از تطابق گسترده در ابتدای کمپین خوب است اما اگر کمپین را به همان صورت ادامه دهیم، بودجه را هدر داده‌ایم. روی عبارت‌هایی تمرکز کنید که نرخ تبدیل بالایی دارند و آن‌ها را از حالت Broad Match به «Phrase Match» یا «Exact Match» تغییر دهید. در نظر داشته باشید که قبل از ایجاد تغییر در کمپین‌ها باید به آن‌ها فرصت داده باشید تا به اندازه کافی داده تولید کنند.

۱۱. افزایش نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه برای جستجوی پولی مانند هزینه هر کلیک یا هزینه به‌ازای هر تبدیل، براساس اهداف کمپین تبلیغات کلیکی شما تعیین می‌شود. بهینه‌سازی نرخ بازگشت سرمایه به معنی صرف هزینه کمتر و دریافت نتایج مشابه یا بهتر است. در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌توانید با تخصیص بهتر بودجه، بازگشت سرمایه را بهبود ببخشید. برای این کار باید کلمات کلیدی با عملکرد پایین را کنار بگذارید و بودجه آن‌ها را به کلمات کلیدی با عملکرد خوب اختصاص دهید.

در بلند مدت باید روی امتیاز کیفی خود کار کنید. این می‌تواند شامل بهبود تجربه کاربری صفحه فرود، تدوین متن متقاعدکننده‌تر یا نزدیک شدن به مقصود کاربر باشد. با بهبود امتیاز کیفی هزینه کمتری برای تبلیغات خواهید کرد، در نتیجه باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه در بلند مدت می‌شود. توجه داشته باشید معیارهای هر کمپین برای نرخ بازگشت سرمایه متفاوت است. برای مثال کمپینی که کلمه کلیدی خرید را هدف قرار می‌دهد (پایین قیف)، نرخ بازگشت سرمایه بهتری نسبت به کمپین‌های بالای قیف فروش خواهد داشت.

قیف بازاریابی

۱۲. اندازه‌گیری و گزارش دهی

اندازه‌گیری و گزارش‌دهی باید در استراتژی تبلیغات کلیکی گنجانده شود. اگر اندازه‌گیری را در کمپین کنار بگذارید، داده‌ای برای گزارش‌دهی نخواهید داشت. نحوه گزارش‌دهی در مورد عملکرد تبلیغات به هدف استراتژیک تبلیغات کلیکی بستگی دارد. چند نمونه از گزارش‌های مهم و اساسی گوگل ادز شامل فهرست زیر است.

  • «بینش حراجی» (Auction Insights): از این گزارش می‌توانید برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های تاکتیکی استفاده کنید چراکه شما را با رقبا مقایسه می‌کند.
  • «عبارات جستجو شده» (Search Terms): این گزارش به شما نشان می‌دهد روی کدام کلمات و عبارات کلیدی کلیک می‌شود. از این گزارش می‌توانید برای شناسایی کلمات کلیدی منفی و کلمات کلیدی مناسب «Exact Match» استفاده کنید.
  • «عملکرد کمپین» (Campaign Performance): این گزارش عملکرد را در سطح کمپین نشان می‌دهد و برای مشاهده عملکرد کمپین در طول زمان به کار می‌رود.
  • «عملکرد تبلیغ»‌ (Ad Performance): این گزارش نحوه عملکرد هر یک از تبلیغات را نشان می‌دهد. از این گزارش می‌توان برای یافتن موضوع حول متن تبلیغ و فراخوانی به اقدام استفاده کرد.

اگر نتایج را به صورت ماهانه گزارش می‌دهید، باید علاوه بر افزایش و کاهش متغیرها در هر ماه به سایر عوامل موثر نیز دقت کنید. برای مثال، اگر در ماه، تبدیل‌ها به دلیل فروش فصلی افزایش یافت، این موضوع باید در گزارش قید شود. با پیش‌بینی اهداف بلند مدت، مشخص کنید که در ماه آینده چه فعالیت‌هایی را برای بهبود نتایج فعلی انجام خواهید داد.

۱۳. استفاده از تست A/B

پس از راه‌اندازی کمپین تبلیغات کلیکی باید بر عملکرد آن نظارت داشته باشید و از تست A/B بهره بگیرید. گوگل ادز از سنجش تبلیغات پشتیبانی می‌کند. در این پلتفرم برای هر تبلیغ می‌توانید ۳ الی ۴ پیام مختلف تدوین کنید و عملکرد هر کدام را بسنجید. هر یک از موارد زیر را می‌توان در کمپین مورد سنجش قرار داد.

  • مبلغ پیشنهادی
  • هدف‌گذاری مخاطبان
  • هدف‌گذاری جغرافیایی

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ است و پلتفرم‌های بین‌المللی مانند گوگل و فیسبوک از جمله گزینه‌های مرسوم برای این نوع تبلیغات به شمار می‌آیند. با توجه به هزینه‌های بالای ارزی بهتر است از پلتفرمی استفاده کنید که چنین محدودیت‌هایی را نداشته باشد. به این منظور می‌توان از «کاپریلا» به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر تبلیغات آنلاین هدفمند نام برد.

کاپریلا دارای دو بخش ناشر و تبلیغ‌دهنده است.و برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله سایت» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا از جمله حجم کم و ارتباط موضوعی آن مشخص است.

بنرهای کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن بالا است.

  • برای آشنایی بیشتر و دسترسی به خدمات کاپریلا + اینجا کلیک کنید.

عملکرد تبلیغات کلیکی چگونه است ؟

همان‌طور که از نام این تبلیغات پیدا است، تبلیغ‌کننده آگهی خود را تنظیم می‌کند و با هر کلیک کاربر روی آن، هزینه‌ای را به ناشر پرداخت می‌کند. این فرآیند در زیر به صورت ساده توضیح داده شده است.

  1. از طریق تحقیق کلمات کلیدی، کسب و کارها عبارات و کلمات مرتبط و متداول را می‌یابند که مخاطبان بیشتر آن‌ها را جستجو می‌کنند.
  2. سپس تبلیغات را براساس کلمات کلیدی تعریف می‌کنند. با این کار اگر کاربر آن کلمه کلیدی را جستجو کند، تبلیغ در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.
  3. کاربر کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، تبلیغ را در صفحه نتایج جستجو می‌بیند و روی آن کلیک می‌کند.
  4. کسب و کار هزینه کلیک کاربر روی تبلیغ را می‌پردازد.

برای شفاف شدن موضوع به مثال زیر دقت کنید.

  1. Dropbox متوجه می‌شود که مخاطبان هدفش عبارت «ذخیره‌سازی ابری» (Cloud Storage) را جستجو می‌کنند.
  2. شرکت، تبلیغ کلیکی برای این کلمه کلیدی ایجاد می‌کند تا هنگامی نمایش داده شود که کاربران این عبارت را جستجو می‌کنند و هیچ هزینه‌ای برای تنظیمات تبلیغ خود نمی‌پردازد.
  3. کاربری عبارت «ذخیره‌سازی ابری» را جستجو می‌کند، تبلیغ Dropbox را می‌بیند و روی آن کلیک می‌کند.
  4. Dropbox هزینه کلیک کاربر را می‌پردازد.

تصویر زیر این مثال را نشان می‌دهد.

نتایج گوگل

به دلیل اهمیت آشنایی با تبلیغ‌نویسی یا کپی رایتینگ، «سایت» اقدام به انتشار فیلم آموزش تبلیغ‌نویسی یا کپی رایتینگ کرده است که لینک آن در ادامه آورده شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ – مقدماتی + اینجا کلیک کنید.

نکات کمپین تبلیغات کلیکی

راه‌اندازی کمپین تبلیغات کلیکی آسان به نظر می‌رسد اما افراد زیادی در این کمپین‌ها شکست خورده‌اند چراکه کلمات کلیدی اشتباه را هدف قرار داده‌اند یا پیامی قانع‌کننده برای ارائه نداشته‌اند. در ادامه نکاتی برای بهبود استراتژی تبلیغات کلیکی ارائه می‌دهیم.

از تطابق گسترده کلمات کلیدی بپرهیزید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در راه‌اندازی کمپین تبلیغات کلیکی، نادیده گرفتن تفاوت بین انتخاب انواع تطابق کلمات کلیدی است. اگر همه کلمات کلیدی را روی حالت «Broad Match» قرار دهید، تبلیغ شما نه تنها برای آن عبارت بلکه برای هر عبارت مشابه نیز نمایش داده می‌شود. با این کار ترافیک نامرتبطی را جذب می‌کنید و مجبور هستید تا هزینه آن را بپردازید.

برای مثال اگر کلمه کلیدی «Show Idea» باشد و تنظیمات روی حالت تطبیق گسترده قرار داده شود، اگر کاربر عبارت «Baby Shower Gift Ideas» را جستجو کند، تبلیغ شما نمایش داده می‌شود. درحالی‌که هیچ ارتباط معناداری بین کوئری و کلمه کلیدی وجود ندارد. برای جلوگیری از هدر دادن بودجه تنظیمات را روی «Exact Match» یا «Phrase Match»‌ قرار دهید.

فضای تبلیغاتی جستجو و محتوا را جدا کنید

فضای تبلیغاتی جستجو، به تبلیغات کلیکی اشاره دارد که در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. درحالی‌که قرار دادن تبلیغ در شبکه تبلیغات محتوایی شامل وب‌سایت‌هایی هستند که تبلیغات را به صورت کادرهایی در صفحه خود قرار می‌دهند. بیشتر بازاریابان تازه‌کار هنگام راه‌اندازی اولین کمپین‌های خود، هر دو گزینه را انتخاب و از همان کلمات کلیدی، محتوا و میزان پرداخت در هر دو حالت استفاده می‌کنند. اما این دو به شدت با هم متفاوت هستند. راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی مشابه در هر دو شبکه ممکن است به دلیل نامرتبط بودن محتوا بر شما هزینه اضافی تحمیل کند. اگرچه سفارشی‌سازی زمان زیادی را می‌گیرد اما تنظیم کلمات کلیدی، متن تبلیغ و میزان هزینه در هر شبکه، تبلیغ شما را کارآمدتر می‌سازد.

استفاده از کلمات کلیدی منفی

بازاریابان اغلب نمی‌توانند به خوبی از «کلمات کلیدی منفی» (Negative Keywords) استفاده کنند. با استفاده از Negative Keywords مشخص می‌کنید که تبلیغات شما در چه کوئری‌هایی نمایش داده نشود. برای مثال، در کلمه کلیدی «Show Idea» و کوئری «Baby Shower Gift Ideas» می‌توان کلمات «Baby» و «Gift» و «Shower» را به عنوان Negative Keywords قرار داد تا از هدر رفتن بودجه برای نمایش آگهی در این کوئری بی‌ربط، جلوگیری کنیم.

هدف گذاری دقیق

بسیاری از تبلیغ‌دهندگان هنگام هدف‌گذاری کمپین خود به صورت دقیق عمل نمی‌کنند. برای افزایش کارایی تبلیغ می‌توانید از ویژگی‌های حساب کاربری تبلیغات کلیکی خود بهره ببرید و مشخص کنید که تبلیغات به چه کسانی نمایش داده شود. در ادامه چند مورد مطرح شده است که هنگام تعریف کمپین تبلیغاتی خود باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • کشورهای متعدد: اگر قصد دارید در چندین کشور تبلیغ کنید، برای هرکدام گروه تبلیغ تعریف کنید. در غیر این صورت تبلیغات خود را تنها به یک کشور محدود کنید.
  • تمرکز دقیق بر نقاط جغرافیایی: اگر برای کسب و کاری محلی در حال راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی هستید از این ویژگی استفاده کنید. برای مثال، می‌خواهید رستوران خود در شیکاگو را تبلیغ کنید. با استفاده از ویژگی «Micro-Geographic Focus» می‌توانید مناطق را براساس کد پستی هدف قرار دهید.
  • زمان روز: اگر تبلیغات شما در زمان خاصی از روز بیشترین تبدیل را ایجاد می‌کند، تنظیمات آن را به گونه‌ای انجام دهید که فقط در آن زمان نمایش داده شود.

تطابق صفحه فرود با تبلیغ

هدایت کاربر از تبلیغات کلیکی به صفحه فرود نامرتبط نه تنها فرآیند فروش را مختل می‌کند، بلکه منجر به کاهش امتیاز کیفی تبلیغ می‌شود. این بدین معنی است که شما برای هر کلیک باید مبلغ بیشتری بپردازید و نسبت به تبلیغ‌کنندگانی با امتیاز کیفی بالاتر، کمتر در معرض دید قرار می‌گیرید. برای جلوگیری از نامرتبط بودن صفحه فرود و تبلیغ، تعداد کلمات کلیدی را کاهش دهید. این کار کمک می‌کند تا صفحات فرود تا جای ممکن با تبلیغ هماهنگ باشند. برای مثال تصویر زیر تبلیغی از اسنپ را نشان می‌دهد.

نمونه بنر

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید صفحه فرود به طور کامل با تبلیغ هماهنگ است و هر دو پیامی واحد را به کاربر منتقل می‌کنند.

صفحه فرود

سنجش متن تبلیغ

تدوین متن تبلیغاتی تاثیرگذار دشوار است. برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه کمپین خود باید متن‌های مختلف را سنجش کنید تا ببینید کدام‌یک بهترین عملکرد را دارند. بیشتر پلتفرم‌های تبلیغاتی به شما اجازه می‌دهند تا متن‌های مختلف تعریف کنید. این متن‌ها برای کلمات کلیدی مختلف به صورت چرخشی نمایش داده می‌شود. برای انجام موثر سنجش، تنظیمات را طوری انجام دهید که تبلیغات به صورت تصادفی نمایش داده شود. از فرمول پلتفرم تبلیغاتی برای به حداکثر رساندن تعداد کلیک استفاده نکنید.

رصد نرخ بازگشت سرمایه

برای مدیریت موثر کمپین‌های تبلیغات کلیکی و بهبود نرخ بازگشت سرمایه باید به صورت دقیق بدانید که کدام کلیک‌ها به فروش می‌انجامند. برای تولید این داده‌ها به صورت رایگان حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را به تبلیغات کلیکی متصل کنید تا متوجه شوید کدام تبلیغات کاربر را به صفحه فرود شما رسانده است و کدام بازدیدها فروش را به همراه داشته است. بدون این اطلاعات نمی‌توانید مبلغ پیشنهادی برای هر کلمه کلیدی را تنظیم کنید و کلمات کلیدی را حذف کنید که تاثیر کمتری دارند.

اجزای کمپین تبلیغات کلیکی

در ادامه اجزای کمپین تبلیغات کلیکی را شرح می‌دهیم.

کمپین و گروه تبلیغ

ساختار حساب کاربری در پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی از کمپین، گروه‌های تبلیغات و کلمات کلیدی تشکیل شده است. بازاریابان با انتخاب کلمات کلیدی، کمپین‌های تبلیغاتی خود را شکل می‌دهند. برای مثال شرکت سازنده مبلمان، کلمه کلیدی «میز کار» را انتخاب می‌کند و کمپینی حول آن شکل می‌دهد. زیرمجموعه‌های این کمپین، «گروه تبلیغ» (Ad Group) نام دارند. برای مثال «میز کار بیضی» و «میز کار گرد» دو گروه تبلیغ به حساب می‌آیند.

کلمات کلیدی

برای کلمات کلیدی تطابق‌های مختلفی تعریف می‌شود. در مجموع ۷ نوع تطابق وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • «دقیق» (Exact): کوئری باید دقیقا با کلمه کلیدی برابر باشد. در این حالت کلمه کلیدی باید داخل براکت باشد.
  • «دقیق با تغییرات جزئی» (Close Variant Exact): کوئری باید با کلمه کلیدی یکسان باشد اما غلط املایی یا سایر تغییرات کوچک قابل قبول است. در این حالت کلمه کلیدی باید داخل براکت باشد.
  • «عبارت» (Phrase): کلمات کوئری باید به ترتیب عبارت کلیدی تایپ شوند، اما می‌توانند شامل کلمات اضافی در قبل و بعد از عبارت اصلی باشند. در این حالت کلمه کلیدی باید داخل علامت نقل قول باشد.
  • «عبارت با تغییرات جزئی» (Close Variant Phrase): کلمات کوئری باید به ترتیب عبارت کلیدی تایپ شوند، اما می‌توانند شامل کلمات اضافی در قبل و بعد از عبارت اصلی باشند. در این حالت نیز غلط املایی یا سایر تغییرات کوچک قابل قبول است و کلمه کلیدی باید داخل علامت نقل قول باشد.
  • «گسترده» (Broad): در تطابق گسترده ، کوئری می‌تواند با هر ترتیبی تایپ شود، تنها باید شامل کلمات استفاده شده در عبارت کلیدی باشد. همچنین ممکن است علاوه بر عبارت کلیدی، کلمات دیگری نیز در آن به چشم بخورند. در این حالت کلمه کلیدی بدون هیچ علامتی در حساب کاربری تعریف می‌شود.
  • «گسترده اصلاح شده» (Modified Broad): کوئری می‌تواند با هر ترتیبی تایپ شود اما با حاوی کلماتی باشد که با علامت + تعریف شده‌اند. عبارت کلیدی بدون علامت خاصی تعریف می‌شود و تنها قبل کلمه‌ای که وجود آن در کوئری برای نمایش تبلیغ الزامی است، از علامت + استفاده می‌کنیم.
  • «گسترده وابسته به جستجوی کاربر» (Session-Based Broad): در این حالت سایر جستجوهای کاربر برای نمایش تبلیغ، در نظر گرفته می‌شود.
تطبیق کیمات کلیدی

کلمات کلیدی منفی

علاوه بر کلمات کلیدی مثبت، از کلمات کلیدی منفی نیز می‌توان برای حذف ترافیک نامناسب بهره برد. برای مثال، کسی که عبارت «میز کار رایگان» را جستجو می‌کند، به دنبال خرید نیست. بنابراین، با اضافه کردن «رایگان» به کلمات کلیدی منفی، وقتی کوئری حاوی کلمه رایگان باشد، تبلیغ نشان داده نمی‌شود. برای کسب و کاری که محصولاتی با کیفیت بالا یا لوکس می‌فروشد، کلمات کلیدی منفی «ارزان» و «تخفیف» کلمات کلیدی منفی خوبی هستند.

مخاطبان

مخاطبان، گروه‌هایی از کاربران هستند که به روش های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند. اغلب از این گروه‌ها در بازاریابی مجدد استفاده می‌شود. مخاطبان را می‌توان براساس بازدید از صفحه‌ای خاص، زمان صرف شده در سایت، صفحات در هر بازدید و غیره، گروه‌بندی کرد. مانند کلمات کلیدی، مبلغ پیشنهادی مخاطبان براساس مرتبط بودن آن‌ها متفاوت است. برای مثال تبلیغ‌دهندگان برای بازاریابی مجدد کاربری که سبد خرید خود را رها کرده است، نسبت به بازدیدکنندگان صفحه اصلی، هزینه بیشتری می‌پردازند.

متن تبلیغات

پس از ایجاد گروه‌های تبلیغات و انتخاب کلمات کلیدی، می‌توان متن تبلیغ را تدوین کرد. متن تبلیغ باید حاوی کلمه کلیدی، ارزش پیشنهادی و فراخوانی به اقدام باشد. ساختار متن تبلیغ و محدودیت کاراکتر در گوگل ادز به شرح زیر است.

  • عنوان ۱: حداکثر ۳۰ کاراکتر با احتساب فاصله‌ها
  • عنوان ۲: حداکثر ۳۰ کاراکتر با احتساب فاصله‌ها
  • خط توضیحات: حداکثر ۸۰ کاراکتر با احتساب فاصله‌ها
  • «مسیر« (Path) ۱: حداکثر ۱۵ کاراکتر
  • «مسیر« (Path) ۲: حداکثر ۱۵ کاراکتر

متن تبلیغات به صورت خودکار برای موبایل و دسکتاپ نمایش داده می‌شود. بنابراین، هنگام نوشتن متن تبلیغ خود دقت داشته باشید روی هر دو حالت موبایل و دسکتاپ به خوبی نمایش داده شود.

تبلیغات فهرست محصول

«تبلیغات فهرست محصول» (Product Listing Ads|PLAs) کادرهای مربعی هستند که در کمپین‌های تبلیغات کلیکی فروشگاه‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تبلیغات حاوی عنوان، تصویر و قیمت محصول هستند. تصویر زیر نمونه‌ای از این تبلیغات را نشان می‌دهد.

فهرست محصول

تبلیغات فهرست محصول از فید محصولات گوگل استفاده می‌کنند و برای آن باید به «Google Merchant Center» متصل شود.

تبلیغات تصویری

کمپین تبلیغات تصویری در شبکه تبلیغات نمایشی راه‌اندازی می‌شود. این تبلیغات از طریق «Display Network» در محتوای وب‌سایت‌‌های زیادی در دنیا نمایش داده می‌شوند. چند مورد از اندازه استاندارد در این نوع تبلیغات شامل فهرست زیر است.

  • ۲۰۰ × ۲۰۰
  • ۲۴۰ × ۲۴۰
  • ۲۵۰ × ۲۵۰
  • ۳۶۰ × ۲۵۰
  • ۲۵۰ × ۳۰۰
  •  ۲۸۰× ۳۳۶
  • ۴۰۰ × ۵۸۰

انواع کمپین تبلیغات کلیکی

کمپین‌های تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شبکه جستجو

«شبکه جستجو» (Search Network) رایج‌ترین گزینه برای هدف‌گیری مخاطبان است. این شبکه از گوگل و شرکای آن مانند آمازون، Alo.com و بسیاری شرکت‌های دیگر تشکیل شده است. شبکه جستجو مبتنی بر کلمات کلیدی است. به عبارت دیگر، جستجوگران کوئری‌های خود را وارد می‌کنند و مرتبط با این کوئری‌ها، تبلیغات نشان داده می‌شود.

شبکه نمایش

«شبکه نمایش» (Display Network) از میلیون‌ها سایت تشکیل شده است. این وب‌سایت‌ها با نمایش تبلیغات متنی، تصویری و ویدیویی در وب‌سایت خود موافقت کرده‌اند. این تبلیغات در محتوای سایت نمایش داده می‌شوند و از مخاطبان و ویژگی‌های جمعیت‌شناسی آن‌ها بهره می‌گیرند. برای مثال، کاربری مطلبی در مورد میز کار را در وبلاگی مطالعه می‌کند. این کاربر لزوما قصد خرید ندارد اما محتوا مربوط به میز کار است. با نمایش تبلیغ، کاربر ممکن است روی تبلیغ کلیک کند یا نکند، اما در هر صورت از آن برند آگاه شده است.

شبکه جستجو همراه با شبکه نمایش

این گزینه ترکیبی از هر دو شبکه نمایش و شبکه جستجو است. برای این کار باید کمپین معمولی در شبکه جستجو ایجاد کنید و به شبکه نمایش نیز اجازه تبلیغ را بدهید. البته توجه داشته باشید، در این حالت گوگل تعیین می‌کند که نمایش تبلیغات در کجا و در چه زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت و کنترل را از تبلیغ‌کننده می‌گیرد. گزینه بهتر این است که در هر کمپین، از یکی از شبکه‌های تبلیغاتی استفاده کنید اما این حالت نیز ارزش امتحان را دارد.

خرید

کمپین خرید یا تبلیغات فهرست خرید، زمانی فعال می‌شود که کالایی را در «Google Merchant Center» درج کنید. این کمپین‌ها را باید در گوکل ادز تعریف کنید. تبلیغ‌کنندگان مبلغ پیشنهادی را براساس ویژگی‌های زیر مشخص می‌کنند.

  • برند
  • دسته کالا
  • شرایط
  • شناسه محصول
  • نوع محصول
  • ویژگی‌های سفارشی

معرفی فیلم آموزش تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ – مقدماتی

دوره کپی رایتینگ

با توجه به این‌که رقابت بین کسب و کارها در حوزه‌های مختلف هر روز در حال افزایش است، سالانه میلیاردها دلار صرف تبلیغات می‌شود. افراد هر لحظه در معرض تبلیغات هستند و رفته رفته توجه خود را نسبت به آگهی‌های تبلیغاتی از دست می‌دهند. برای این‌که تبلیغی موثر واقع شود، باید ساده و شفاف باشد. کپی رایترها افرادی هستند که با تدوین متن تبلیغاتی، افراد را به سمت اقدام موردنظر کسب و کار هدایت می‌کنند. کپی رایتینگ ترکیبی از مهارت‌های روانشناسی، نویسندگی، بازاریابی و فروش است. در این شغل باید ابتدا مخاطبان خود را بشناسید سپس براساس نیاز آن‌ها متن تبلیغاتی را تدوین کنیم. برای موفقیت و رشد در بازارهای مختلف نیاز به کسانی است که با توانایی و مهارت‌های خود مشتریان بیشتری را به کسب و کار جذب کنند.

از این رو «سایت» فیلم آموزش تبلیغ‌نویسی یا کپی رایتینگ را در ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه و ۴ درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح سرفصل‌های آن می‌پردازیم.

درس یکم مقدمه‌ای بر تبلیغ‌نویسی است. در این درس با تفاوت Copywrite با Copyright، مهارت‌های کپی رایتر، راهکارهای تولید ایده و خلق عناون آشنا می‌شوید. در درس دوم روش نوشتن تبلیغات واضح و جذاب، استفاده از روانشناسی رنگ در تبلیغات، شناخت مشتریان و کلمات قدرتمند در تبلیغات آموزش داده می‌شود. درس سوم به تبلیغ‌نویسی برای رسانه‌های مختلف اعم از رادیو، تلویزیون، رسانه‌های محیطی، بروشور، کاتالوگ و مطبوعات اختصاص دارد. در نهایت، درس چهارم تبلیغ‌نویسی در محیط جدید را آموزش می‌دهد. منظور از تبلیغات در محیط جدید، تبلیغات بنری، تبلیغات پاپ آپ، تبلیغات در موتور جستجو، تبلیغات ویدیویی، رپورتاژ خبری، تبادل لینک و غیره است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ – مقدماتی + اینجا کلیک کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

 رپورتاژ آگهی روشی برای بهبود رتبه وب‌سایت است. تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم متخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

  • برای آشنایی بیشتر و دسترسی به خدمات نشریلا + اینجا کلیک کنید.

سوالات متداول پیرامون استراتژی تبلیغات کلیکی

در ادامه سوالات متداول پیرامون استراتژی تبلیغات کلیکی را بررسی می‌کنیم.

اهمیت استراتژی تبلیغات کلیکی چیست ؟

بدون داشتن استراتژی تبلیغات کلیکی در راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی، در واقع بودجه خود را هدر می‌دهید. ابتدا کمپین خود را با استفاده از کلمات کلیدی گسترده تعریف کنید. سپس با جمع‌آوری اطلاعات و با استفاده از استراتژی‌های مختلف تبلیغات کلیکی، باید کمپین خود را هدفمندتر کنید.

چگونه استراتژی تبلیغات کلیکی را تدوین کنیم ؟

برای تدوین استراتژی تبلیغات کلیکی ابتدا باید هدف خود را از راه‌اندازی کمپین تبلیغات کلیکی تعیین کنید. سپس به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید و متن تبلیغاتی تاثیرگذار و قاتع‌کننده براساس کلمات کلیدی بنویسید. فرد با کلیک روی تبلیغ یه صفحه فرود هدایت می‌شود که باید براساس کلمات کلیکی طراحی شده باشد. پس از این‌که داده‌های کافی از کمپین خود به دست آوردید، از این داده‌ها برای بهبود کمپین تبلیغات کلیکی بهره ببرید.

مهم‌ترین استراتژی تبلیغات کلیکی چیست ؟

چند نمونه از مهم‌ترین استراتژی‌های تبلیغات کلیکی شامل استفاده از کلمات کلیدی بلند، حدف کلمات کلیدی با تاثیر کم، زمان‌بندی برای نمایش تبلیغ در زمان مناسب و هدف‌گذاری مخاطبان هدف است.

[ad_2]

Source link

جواد عباس پور
جواد عباس پور

در سال 1385 و پس اخذ مهندسی نرم افزار مجموعه دهکده دانش و فناوری را تاسیس نمودم تجربه های بسیاری در زمینه برنامه نویسی، طراحی وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ کسب کردم و پروژه های فراوانی در زمینه های متعدد انجام دادم، سپس با انگیزه مشاوره در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار فارغ التحصیل شدم. اکنون علاوه بر حوزه فناوری اطلاعات در امور مشاوره، آموزش، تدریس و پژوهش نیز فعالیت های مستمر دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *